Pages

Saturday, April 30, 2011

Pertempuran berterusan

PHANOM DONG RAK: Gencatan senjata rapuh yang dipersetujui pihak berkuasa Thailand dan Kemboja gagal menghentikan pertempuran di sempadan kedua-dua negara.
Pertempuran terbaru meletus semalam, hari kelapan berturut-turut dan meningkatkan jumlah kematian kepada 16 orang.

Kedua-dua pihak saling menyalahkan satu sama lain bertanggung jawab memusnahkan persetujuan gencatan senjata yang dipersetujui kelmarin dalam usaha menghentikan pertempuran di sekitar dua kuil di sebuah sempadan berhutan hingga menyebabkan 85,000 penduduk terpaksa berpindah.

Pertempuran terbaru itu yang berlaku sejurus selepas persetujuan gencata senjata menunjukkan ‘ketidakbergunaan rundingan dua hala,’ kata kerajaan Kemboja yang berusaha untuk mendapatkan pembabitan pihak ketiga.

“Kurang daripada 12 jam selepas persetujuan itu, tentera Thai melancarkan serangan lagi dan pertempuran berterusan hingga awal pagi,” menurut kenyataan yang dikeluarkan kerajaan Kemboja.

Ketua Tentera Thai, Jeneral Prayut Chan-O-Cha menyuarakan rasa kesal terhadap kejadian itu.


“Kami melancarkan serangan balas dengan senjata ringan, bukan tembakan meriam,” katanya kepada wartawan.

Seorang anggota tentera Thai terbunuh dan enam cedera dalam pertempuran di beberapa kawasan sepanjang sempadan,” kata jurucakap tentera Thai, Colonel Prawit Hookaew.
Seorang pemerintah tentera Kemoja berkata, pegawai kedua-dua negara mengadakan perbincangan kedua semalam meskipun Thailand berkata, ia tidak dapat mengesahkan mengenai usaha baru untuk menyelamatkan gencatan senjata yang dipsertujui.

Dalam pada itu, Kemboja semalam berkata, ia meminta Mahkamah Dunia menjelaskan keputusan yang dicapai pada 1962 mengenai wilayah sekitar kuil Preah Vihear, kawasan yang mencetuskan ketegangan antara kedua-dua negara. - AFP, mymetro

No comments: