Pages

Wednesday, April 27, 2011

Bekas ketua CIA anggap Gaddafi 'rakan' yang baik

MARYLAND: Bekas ketua Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA), Jeneral Michael Haydenr memuji kerjasama yang diberi Presiden Libya, Muammar Gaddafi dan menyifatkan kejatuhan rejim itu bakal menyukarkan kepentingan Amerika Syarikat dalam tempoh pendek.
Hayden yang kini bersara, mengetuai CIA mulai 2006 hingga 2009 ketika pentadbiran Presiden George W Bush, berkata kejatuhan Syria juga boleh membantu perisikan Amerika Syarikat tetapi dalam bidang tertentu sahaja.
Bercakap dalam sidang akhbar di Marine Corps University, Hayden berkata CIA pernah bekerja dengan baik bersama Gaddafi dan Mussa Kussa, Menteri Luar Libya.
“Sama ada anda fikir mengenai Gaddafi atau Mussa Kussa... mereka adalah baik dan rakan yang baik dalam memberikan kerjasama membanteras pengganas," katanya.

Hayden berkata, Presiden Syria, Bashar al-Assad juga 'rakan yang agak baik' ketika menentang militan Islam tetapi beliau menyokong puak radikal Syiah.

Namun Hayden mendakwa, gelombang kebangkitan yang sedang berlaku di dunia Arab sebenarnya memberi manfaat kepada Amerika untuk tempoh masa panjang dengan perubahan dinamik di rantau itu. - AFP 

2 comments:

abu nu'man said...

salam, mohon dilinkkan disini. Syukran la kum

http://dppwm.blogspot.com

Abu Hatim said...

wa'alaikummussalam...
silakan...