Pages

Thursday, March 24, 2011

Syria: 6 penunjuk perasaan maut



DAMSYIK 23 Mac - Pasukan keselamatan Syria membunuh sekurang-kurangnya enam orang apabila mereka melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan di sebuah masjid di bandar Deraa, 100 kilometer ke selatan ibu negara ini.
Deraa menjadi medan protes oleh rakyat yang mencabar pemerintahan Parti Baath pimpinan Presiden Bashar al-Assad.
Mereka yang terbunuh dalam insiden sejurus selepas malam tadi termasuk seorang doktor daripada sebuah keluarga terkemuka di Deraa, Ali Ghassab al-Mahamid yang pergi ke Masjid Omari, di kawasan lama bandar itu, untuk membantu mangsa serangan.
Sebelum serangan itu, bekalan elektrik dan perkhidmatan telefon diputuskan ke kawasan tersebut.
Laungan 'Allahu Akbar' kedengaran di serata kawasan kediaman di Deraa apabila tembakan mula dilepaskan.
Tidak jelas sama ada penunjuk perasaan membawa senjata.
Berikutan serangan itu, sejumlah 10 penduduk awam dibunuh oleh pasukan keselamatan Syria dalam konfrontasi dengan penunjuk perasaan yang melancarkan demonstrasi sejak enam hari lalu bagi menuntut kebebasan politik dan pembasmian rasuah di negara yang dihubi 20 juta penduduk ini.
Belum ada kenyataan dikeluarkan oleh kerajaan Assad, yang kini berdepan cabaran terbesar terhadap pemerintahannya sejak menggantikan bapanya, Hafez al-Assad pada 2000.
"Dr. Mahamid ditembak oleh penembak curi, rangkaian telefon diputuskan tetapi kami dapat berhubung dengan penunjuk perasaan dekat masjid menerusi talian telefon mudah alih Jordan," kata seorang penduduk Deraa. - Reuters
utusan

No comments: