Pages

Thursday, March 24, 2011

Radiasi dalam air paip





SEORANG petani mencurah susu ke dalam lubang untuk ditimbus di daerah Itate, Fukushima selepas pihak berkuasa mendedahkan pencemaran radiasi  dalam produk tenusu. - Foto REUTERS
SEORANG petani mencurah susu ke dalam lubang untuk ditimbus di daerah Itate, Fukushima selepas pihak berkuasa mendedahkan pencemaran radiasi dalam produk tenusu. - Foto REUTERS

Amerika henti import makanan dari Jepun gusar radioaktif

TOKYO: Air paip di Tokyo didapati mengandungi kadar iodin radioaktif dua kali lebih tinggi daripada yang dikira selamat untuk kanak-kanak manakala Amerika Syarikat menjadi negara pertama menghentikan import makanan dari sekutunya itu kerana kebimbangan radiasi.

Tahap iodin radioaktif dalam paip air di pusat rawatan air pinggir Tokyo mendapati bekalan air yang disalurkan ke paip mengandungi 210 becquerels, kata pegawai Biro Air Tokyo. Kadar itu melebihi dua kali had yang disarankan iaitu 100 becquerels seliter.
Bayi di Tokyo tidak seharusnya diberi minum air paip walaupun tahapnya tidak memberikan risiko pada kesihatan dengan serta merta kepada golongan dewasa, kata pegawai.
Hampir dua minggu selepas tragedi gempa dan tsunami pada 11 Mac lalu, pegawai nuklear masih berusaha menstabilkan loji yang terlalu panas dan musnah di Fukushima itu, yang mana kebocoran radioaktif dikesan sejak kejadian yang merosakkan sistem penyejukan.

Gempa pada kekuatan 9 skala Richter merosakkan loji nuklear di Fukushima manakala tsunami menyebabkan 23,000 penduduk maut atau hilang.

Radiasi turut menyerap dalam sayur, susu mentah, bekalan air dan air laut di kawasan sekeliling loji itu.

Brokoli turut termasuk dalam senarai sayur tercemar yang turut merangkumi bayam, bunga matahari dan canola.
Penduduk di timur laut Jepun sebelum ini dinasihatkan supaya tidak minum air dari paip berikutan tahap iodin radioaktif tinggi yang boleh menyebabkan barah tiroid. Sehingga semalam, tahap radiasi dalam air dicatatkan, kata pegawai.

Pentadbiran Ubat dan Makanan Amerika Syarikat berkata mereka menghentikan pengimportan produk tenusu dan bahan mentah dari wilayah Fukushima.

Produk lain yang diimport dari Jepun termasuk makanan laut akan terus dijual kepada orang ramai tetapi perlu menjalani imbasan radiasi terlebih dulu, kata agensi.

Amerika mengimport kurang empat peratus makanan dari Jepun dan FDA berkata pihaknya tidak menjangka risiko radiasi terhadap bekalan makanan.

Pegawai juga berkata, tahap radiasi juga melebihi had selamat membabitkan 11 jenis sayur di kawasan sekitar loji nuklear Fukushima, selain susu dan air.

Jepun sudah menghentikan penghantaran makanan tertentu dari kawasan berkenaan dan meminta penduduk berhenti makan sayur berdaun.

Beberapa negara Asia juga mula melakukan pemeriksaan terhadap import makanan Jepun bagi memastikan tiada pencemaran radiasi dengan Taiwan menyuruh nelayannya berhenti menangkap ikan di perairan Jepun. – AFP/Reuters
bharian

1 comment:

mcm ni lah said...

perghhh tak blh le mkn sushi lg