Pages

Thursday, March 24, 2011

Jerman enggan sertai kempen Nato di Laut Mediterranean

BERLIN: Jerman mengumumkan pendiriannya tidak menyertai kempen menguatkuasakan sekatan senjata di Laut Mediterranean walaupun ia dilaksanakan Nato.
Jurucakap Kementerian Pertahanan Jerman berkata, sekatan itu diputuskan Nato dan ia akan memberi kesan besar kepada Libya.

“Jerman tidak akan terbabit dalam pelaksanaan sekatan ini,” katanya.

Jurucakap itu berkata, Kementerian Pertahanan menempatkan dua kapal peronda dan dua kapal laut di Laut Mediterranean.

Bagaimanapun, semua arahan hanya akan datang dari pemerintah tentera Jerman.

“Untuk waktu ini, kapal itu akan kekal di situ dan kami belum memutuskan haluan selanjutnya,” katanya. Kapal peronda itu - Lubeck dan Hamburg - adalah sebahagian daripada komponen Nato dalam kempen pertubuhan itu mengekang kegiatan pengganas. Kira-kira 550 anak kapal bertugas di dalam empat kapal berkenaan.

Semalam, Nato bersetuju melaksanakan sekatan senjata ke atas Libya menggunakan kuasa tentera udara dan laut negara anggota pertubuhan itu.

Setiausaha Agung Nato, Anders Fogh Rasmussen, berkata tentera pertubuhan itu akan memantau, melapor dan - jika perlu - menghalang sebarang kapal yang disyaki membawa peralatan haram ke Libya.
“Semua negara anggota komited memenuhi tanggungjawab di bawah resolusi PBB bagi menghentikan keganasan ke atas orang awam di Libya,” katanya.

Jerman - negara bukan anggota tetap Majlis Keselamatan PBB - mengambil pendirian berkecuali dalam undian terhadap usul ‘membenarkan sebarang cara’ bagi menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya, minggu lalu. - AFP

No comments: