Pages

Saturday, March 19, 2011

Penduduk AS, China panik





2011/03/19

PENDUDUK China berebut membeli garam di Lanzhou, wilayah Gansu, kelmarin.
PENDUDUK China berebut membeli garam di Lanzhou, wilayah Gansu, kelmarin.
Beli pil iodin, garam kerana percaya dapat elak kena radiasi

LOS ANGELES: Penduduk Amerika Syarikat (AS) dan China yang panik dengan kemungkinan radiasi akibat kebocoran loji nuklear di Jepun sampai ke negara berkenaan bertindak membeli pil iodin, garam dan tempat perlindungan bagi haiwan kesayangan yang mempunyai penapis gas.

Khabar angin mengenai penyebaran radiasi turut menyebabkan farmasi dan kedai ubat di Russia, Timur Jauh dan British Columbia, Kanada kehabisan pil iodin walaupun pegawai kesihatan menegaskan potasium iodin bukan anti radiasi.
Malah, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut meminta supaya masyarakat antarabangsa bertenang.
“Rujuk dulu pada doktor anda sebelum telan pil iodin. Jangan sesekali cuba makan pil tanpa saranan doktor,” tulis WHO dalam Twitter sebelum ini.

Tetapi, kenyataan itu tidak mampu menahan penjualan 14 pil pottasium iodin daripada pembida di lelongan eBay dan ia mencecah AS$540 (RM1,647). 

Warga Amerika cuba melindungi diri daripada bahan radiasi dengan menggunakan topeng gas dan pil anti radiasi selepas Pakar Bedah Umum Amerika, Regina Benjamin memberi amaran supaya rakyat bersedia dengan radiasi merbahaya itu.

Malah, ada penduduk yang membeli tempat perlindungan haiwan kesayangan yang mempunyai penapis gas. 
Terbaru, Presiden Amerika. Barack Obama tidak menjangka tahap radiasi merbahaya akan sampai ke negara itu meskipun ada kebimbangan mengenainya selepas penumpang pesawat di Los Angeles diimbas untuk radiasi seperti juga di Chicago dan Dallas.

Berita itu tersebar sebaik Jabatan Negara berkata pesawat pertama memindahkan warga Amerika dari Jepun selepas gempa bumi dan tsunami turut mencetuskan krisis loji nuklear.

Setiausaha Rendah Amerika, Patrick Kennedy memberitahu sidang akhbar pesawat yang membawa kurang 100 penumpang adalah keluarga pegawai Amerika dari Tokyo dan mereka akan dihantar ke Taipei, Taiwan.

Di Beijing pula, orang ramai menyerbu kedai di Beijing, Shanghai dan beberapa kawasan lagi untuk membeli garam yang dikatakan boleh digunakan untuk melindungi daripada pendedahan radiasi walaupun radiasi akibat kemusnahan loji nuklear itu tidak mungkin sampai ke negara itu.

Pembelian panik itu akibat khabar angin yang mengatakan garam iodin boleh menghilangkan keracunan radiasi, maklumat palsu yang disebarkan selepas berita kebocoran loji berkenaan.

Khabar angin juga semakin bertiup. Ada mesej sistem pesanan ringkas (SMS) menambah rasa panik apabila menyebarkan berita debu nuklear dari Jepun akan ke seluruh Asia.

Malah, khabar angin tersebar mengatakan radiasi yang bocor itu masuk ke laut dari loji nuklear Fukushima di Jepun, justeru garam yang diambil dari laut, bukan sumber utama garam di China, mungkin tercemar. – Agensi
bharian

No comments: