Pages

Tuesday, March 22, 2011

Gaddafi jadi sasaran serangan Britain


PENYOKONG Muammar Gaddafi berang sambil menunjukkan serpihan peluru yang dijumpai pada bangunan Bab Al-Aziziyah, kubu kuat Gaddafi selepas tentera bersekutu menyerang bangunan berkenaan, malam tadi. - Foto REUTERS
bharian



LONDON - Setiausaha Pertahanan Britain, Liam Fox (gambar) mengaku bahawa Britain menjadikan Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi sebagai sasaran sah untuk dibunuh sambil memberi jaminan orang awam akan terselamat daripada serangan tersebut, lapor sebuah akhbar semalam.
Kenyataan itu jelas bercanggah dengan kenyataan pegawai Pentagon dan pemimpin Barat lain yang menegaskan Gaddafi bukanlah sasaran operasi ketenteraan yang dikenali sebagai Operasi Odesi Subuh itu.
Fox juga menyatakan Britain berikrar untuk menghancurkan seluruh infrastruktur ketenteraan Gaddafi.
Dalam serangan malam kedua oleh tentera sekutu Barat, sebuah bangunan pentadbiran tiga tingkat yang terletak dalam kawasan istana Gaddafi dikenali sebagai Bab Al-Aziziya musnah sama sekali selepas dibom. Seramai 300 penyokong pemimpin itu dipercayai berada di kawasan sama semasa serangan berkenaan.
Tentera Britain membedil menggunakan peluru berpandu dalam serangan itu. Pesawat Tentera Udara Diraja Britain (RAF) pula melakukan pengeboman lanjut ke lokasi sama yang menempatkan kuarters-kuarters, berek-berek tentera, senjata anti-pesawat dan kemudahan lain.
Sekurang-kurangnya 112 peluru berpandu Tomahawk dilancarkan oleh tentera Amerika dan Britain yang memusnahkan 20 daripada 22 sasaran yang terletak di sekitar Tripoli dan Misrata.

No comments: