Pages

Wednesday, February 9, 2011

Masdar pelopor bandar masa depan




Pelancong asing melawat bangunan Kampus Institut Masdar, yang merupakan sebahagian daripada projek di bandar raya Masdar di Abu Dhabi baru-baru ini. - Agensi


LONDON 8 Feb. - Bandar-bandar masa depan yang menawarkan perkhidmatan wifi percuma tanpa had, jalan raya yang dibina bagi aliran bebas pengangkutan awam, bebas pencemaran karbon dan bebas penggunaan kereta mungkin masih belum menjadi kenyataan, tetapi ia sebenarnya sudah wujud.
Bandar Masdar yang terletak hanya beberapa kilometer dari hab ekonomi Asia Barat, Abu Dhabi, akan beroperasi sepenuhnya pada 2020.
Menggunakan tenaga solar untuk beroperasi sepenuhnya, bandar ini merancang untuk mengitar semula semua bekalan airnya.
Ia juga akan melarang penggunaan kenderaan yang melepaskan gas dan digantikan dengan sistem pengangkutan yang dijana oleh kuasa bateri.
Selain Masdar, bandar-bandar masa depan turut dibangunkan di Dezhou, utara China yang menyaksikan pembinaan 'lembah solar' dengan lampu-lampu jalan dan kolam renang dihangatkan oleh matahari dan 80 peratus daripada bangunannya dilengkapi pemanas air solar.
Kesesakan lalu lintas dan pengangkutan sering menjadi faktor pencemaran di bandar-bandar besar.
Di China, masalah itu diselesaikan melalui skim pengkongsian 50,000 basikal, sementara bandar Hangzhou menawarkan perkhidmatan sewa basikal percuma pada jam pertama bagi menggalakkan penggunaan basikal.
Di Tallinn, Estonia, perkhidmatan wifi percuma ditawarkan tanpa had di taman-taman, muzium, kafe dan kereta api, sementara bandar raya Minneapolis di Amerika Syarikat (AS) dilengkapi talian Internet seluas 94 kilometer persegi.
Selain perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan, arkitek-arkitek turut membina struktur bangunan luar biasa untuk melengkapkan bandar masa depan antaranya satu 'dunia dipenuhi menara pokok', piramid terapung yang dipenuhi pencakar langit serta rumah-rumah yang terapung di atas air.
Beberapa binaan mengagumkan bakal dibina di Asia Timur dengan Jepun dan China mengetuai bidang pembinaan model bandar masa depan tersebut.
Britain juga tidak ketinggalan menerusi pembinaan menara Shard dengan reka bentuk futuristik yang membuatkannya berbeza dengan menara-menara lain di dunia. - AgensiUtusan Malaysia Online - Luar Negara

1 comment:

Anonymous said...

RE: It's so hard to get backlinks these days, honestly i need a backlink by comments on your blog / forums or guestbook to make my website appear in search engine. I am getting desperate Now! I know you'll laugh while reading this comment !!! Here is my website penis enlargement pills I know my comments do not relate to the topic, but PLEASE HELP ME!! APPROVING MY COMMENT!
Regards: PoormanBH2011
So what is the problem my friends, I'm collecting backlinks to make my website penis enlargement appear in the search engines!! whether are the comments look like a crap!
HahayBH2011