Pages

Thursday, November 25, 2010

Korea Utara dakwa Korea Selatan provokasi




GAMBAR dari udara yang disiarkan semalam menunjukkan kemusnahan akibat bedilan meriam tentera Korea Utara di Pulau Yeonpyeong, Korea Selatan.


SEOUL - Korea Utara semalam mengulangi dakwaan bahawa Korea Selatan mencetuskan provokasi yang menyebabkan ia melancarkan serangan meriam sebanyak 170 kali ke atas Pulau Yeonpyeong kelmarin.
Semalam, sebuah agensi berita rasmi Pyonyang mendakwa, Korea Selatan melakukan provokasi dengan melepaskan beberapa belas tembakan ke arah perairannya.
"Kami melancarkan serangan balas yang segera bagi menentang provokasi pihak musuh (Korea Selatan)," kata kenyataan agensi berita berkenaan.
Dua anggota marin Korea Selatan dan dua penduduk awam terbunuh dalam serangan ke atas Pulau Yeonpyeong berhampiran sempadan Laut Kuning yang dituntut oleh kedua-kedua negara.
Berang dengan insiden tersebut, Korea Selatan bertindak membatalkan rundingan mengenai penyatuan keluarga antara kedua-dua negara pada hari ini dan menghentikan bantuan banjir kepada Korea Utara.
Tentera Korea Utara melancarkan serangan itu selepas Korea Selatan dikatakan mengadakan satu latihan ketenteraan dekat dengan sempadan.
Sementara itu, China menggesa kedua-dua pihak supaya bertenang dan segera berunding bagi meredakan situasi yang kini amat tegang. - Agensi

No comments: