Pages

Friday, October 8, 2010

Dekati Islam melalui muzik

NAMA penyanyi Sweden berketurunan Lubnan, Maher Zain, 28, mungkin agak asing buat peminat dunia seni tanah air tetapi lagunya seperti Thank You Allah mungkin sering didengar.
pix_middle 





MAHER...sampai mesej menerusi lagu.





MAHER...sampai mesej menerusi lagu.
Maher yang popular menerusi lagu Insha Allah, Thank You Allah dan Baraka Allahu Lakuma mencipta sejarah tersendiri apabila mencatat rekod jualan Platinum sekitar 25,000 unit apabila album pertamanya, Thank You Allah berada di pasaran Malaysia sejak Mei lalu.

Tidak cukup dengan itu, laman web, YouTube yang memaparkan klip video, Insha Allah nyanyiannya mencatat sejarah tersendiri apabila menerima lebih dua juta pengunjung.

Lagunya menjadi nada dering popular di kalangan remaja Islam, khususnya di Asia Barat dan sering disiarkan di radio tempatan. Boleh dikatakan penyanyi tinggi lampai yang tampil dengan konsep lagu Islam dan mesej kerohanian ini, turut mencetuskan fenomena baru di Malaysia.

Graduan jurusan Kejuruteraan Penerbangan ini memilih untuk membabitkan diri dalam dunia muzik selepas menamatkan pengajian.

Bagi dirinya, muzik sebahagian daripada kehidupannya sejak zaman kanak-kanak lagi. Malah, minat mendalam pada muzik tidak pernah padam sehingga membuatkan dia membabitkan diri sebagai produser muzik.
Dari sisi peribadinya, Maher yang ditemui pada majlis sidang media sempena Maher Zain Save The Soul Showcase di Menara Kuala Lumpur, memaklumkan dia juga seorang insan biasa yang tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan.

Dia pernah melalui kehidupan gelap kerana terjebak dengan pelbagai gejala negatif disebabkan tersilap memilih kawan. Namun, mujur Tuhan masih lagi memberi petunjuk untuk berubah.
“Tiga tahun lalu, saya pernah melalui kehidupan yang tersasar daripada landasan Islam. Saya banyak melakukan perkara yang menyalahi hukum agama seperti berhibur di kelab malam dan minum arak.

“Apa saja perkara yang selalu dilakukan demi keseronokan selain dipengaruhi sikap nakal bagi anak muda zaman sekarang, menguasai diri saya. Ketika itu, saya sering bertengkar dan bergaduh dengan rakan.

“Begitupun, saya bersyukur kerana diberi hidayah dan tersedar daripada lamunan bahawa saya sudah tersasar jauh daripada tuntutan Islam. Sejak itu, saya menjadikan muzik sebagai sumber untuk mendekatkan diri dengan Islam.

“Selepas mendapat peluang bekerjasama dengan rakan produser, RedOne, akhirnya saya berpindah ke New York. Ketika pulang ke Sweden untuk lawatan jangka pendek, saya berpeluang bertemu beberapa rakan di masjid yang turut menjadi pendorong untuk saya berkarya dalam muzik.

“Pada pandangan saya, muzik sebahagian daripada kehidupan harian kita. Ketika mempelajari mengenai Islam dengan lebih mendalam, saya mendapat inspirasi mencipta lagu. Saya juga mahu menjadikan lirik lagu yang dihasilkan ini sebagai inspirasi kepada pendengar.

“Tidak hanya kepada masyarakat Muslim, malah bukan Muslim juga dapat menerima melodi lagu yang cuba saya sampaikan. Konsep yang cuba saya ketengahkan menerusi muzik cukup mudah, ringkas dan mempunyai melodi catchy,” katanya.

Biarpun mengakui perjalanan dalam bidang seni masih baru bermula dengan beberapa perancangan sedang giat ­dijalankan, artis bernaung di bawah syarikat rakaman antarabangsa Awakening Records ini berharap penampilan bersama album solo dapat diterima semua peminat muzik.

Tanpa mempunyai sumber inspirasi tetap, dia mengakui banyak mempelajari melodi muzik daripada produser berpengalaman seperti RedOne yang pernah berkerjasama dengan bintang Hollywood seperti Lady Gaga dan Kat Deluna.

Menurut Maher, membesar dalam persekitaran dunia Barat cukup mencabar, malah sentimen seperti Islamofobia yang merujuk kepada prasangka dan diskriminasi pada Islam dan Muslim tetap ada di mana-mana. Namun terpulang kepada cara individu atau masyarakat yang menilainya.

“Saya melihat perkembangan Islam di Sweden semakin kuat. Tidak ada unsur diskriminasi atau paksaan. Masyarakat diberi kebebasan untuk menuntut ilmu. Hampir setiap minggu, ada sahaja program atau ceramah yang diadakan di masjid. Ajaran Islam cukup menarik dan agama yang lengkap,” katanya.

Buat julung kali Maher didatangkan khas ke Malaysia untuk menjayakan persembahan Maher Zain Save The Soul Showcase yang bakal berlangsung di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Shah Alam pada 14 dan 15 Oktober ini. Konsert anjuran Raudhatus Sakinah Pusat Bimbingan Remaja Puteri dengan kerjasama wakil pengedar di Malaysia, Inteamrecords. Difahamkan, pihak penganjur memaklumkan tiket untuk menyaksikan persembahan solo artis itu sudah habis terjual.

Penampilan menerusi konsert itu sebagai pengenalan buatnya. Kehadiran selain menyempurnakan majlis pelancaran album, ia juga sebagai peluang bertemu peminat di Malaysia. Berdasarkan sambutan yang menggalakkan menerusi showcase berkenaan, pihaknya juga tidak menolak kemungkinan mempunyai perancangan untuk menjayakan konsert berskala besar pada masa akan datang.

Mengenai perancangan masa depan pula, Maher memberitahu, buat masa ini, dia mahu terus menghasilkan lagu dengan konsep yang segar dan boleh diterima masyarakat semua peringkat.

Ketika proses menyiapkan lagu untuk album pertama, dia turut mendapat kerjasama daripada pemuzik bukan Muslim, malah mereka memberi sokongan yang cukup padu untuk berusaha menampilkan pilihan lagu terbaik.

“Memang saya mempunyai perancangan untuk menghasilkan album kedua selepas ini. Begitupun, semuanya masih dalam peringkat mengumpul material. Begitupun, saya juga mempunyai beberapa tajuk lagu yang bakal dirakamkan seperti Ya Allah dan Masya Allah,” katanya yang mendirikan rumah tangga pada Jun, tahun lalu.

Sememangnya kunjungan ke Malaysia buat julung kali turut memahatkan memori indah buatnya. Selain melebarkan sayap seni di rantau Asia, ia juga peluang buatnya mengenali budaya masyarakat Malaysia.

Maher turut mencatat sejarah tersendiri apabila menjadi artis antarabangsa pertama yang menerima tajaan kereta Proton Persona untuk kegunaan harian sepanjang dua minggu kunjungannya ke Malaysia.

Ternyata sentuhan muzik yang disampaikan Maher berbeza daripada artis Muslim seperti Yusuf Islam dan Sami Yusof. Begitupun, mereka memperjuangkan mesej kerohanian yang sama. Ia turut diakui Maher, menyifatkan Yusuf dan Sami melaksanakan tugas mereka dengan cukup baik iaitu menyampaikan mesej menerusi lagu.

Selain menjayakan persembahan, Maher juga terbabit dalam beberapa aktiviti promosi dan jelajah. Dia juga dijadualkan menjayakan persembahan amal Maher Zain Save A Soul anjuran Islamic Information & Services Foundation di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) pada 12 Oktober jam 8 malam.

Untuk maklumat lanjut, hubungi Noraini 03-42604160 atau 0133654829, Rosmalina 03-42518792 atau 019-2240995.


PROFIL
Nama sebenar: Maher Zain
Tarikh lahir: 1982
Tempat lahir: Lubnan
Umur: 28 tahun
Status: Berkahwin
Kerjaya: Penyanyi, pemuzik
Genre: R&B, Soul, World Music, akustik
Label: Awakening Records
Album: Thank You Allah (2009)
Pencapaian: Lagu Keagamaan Terbaik 2009 (Ya Nabi Salam Alayka) dari Nujoom FM (stesen radio terbesar Mesir)


Thank You Allah 

I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you

Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you

Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

No comments: