Pages

Friday, September 10, 2010

Pencabar lelaki terpendek dunia melawat New York



GAMBAR menunjukkan Nino Hernandez di rumahnya di Bogota, Colombia pada Selasa lalu.


NEW YORK - Seorang remaja Nepal, Khagendra Thapa Magar setinggi 56 sentimeter (sm) yang bakal diisytiharkan sebagai manusia paling pendek di dunia apabila umurnya mencecah 18 tahun pada bulan depan, telah melawat bandar raya New York kelmarin.
Dia melawat bandar raya itu buat pertama kali ketika mengikuti lawatan yang dianjurkan oleh program pertunjukan pelik, Ripley's Believe It or Not.
Dengan memakai sehelai baju berwarna putih dan jaket saiz anak patung, gambarnya dirakamkan oleh beberapa jurugambar di Times Square di sini.
Sebelum ini Ripley's Believe It or Not mengisytiharkan Magar yang seberat lima kilogram sebagai lelaki paling pendek di dunia.
Namun, The Guinness Book of Records pada Isnin lalu mengisytiharkan Nino Hernandez dari Colombia yang setinggi 70sm dan berusia 24 tahun sebagai manusia terpendek di dunia.
Alasan pemilihan Nino itu adalah kerana The Guinness Book of Records tidak mengiktiraf Magar kerana dia dianggap masih belum cukup umur disebabkan usianya 17 tahun.
Bagaimanapun, Magar akan berumur 18 tahun pada tahun depan sekali gus akan merempas gelaran manusia terpendek daripada Nino secara rasmi.
Seorang jurubahasa Magar yang mengikutinya melawat Amerika Syarikat (AS), Min Bahadur Rana berkata: "Dia (Magar) amat gembira. Dia ketawa berulang kali. Dia mahukan seorang kekasih yang besar dan bukannya yang kecil," kata Rana. Menurut Rana, Magar mahu menjadi seorang doktor.
Magar menghidap sejenis penyakit tumbesaran terbantut yang menyebabkan tubuhnya tidak membesar seperti orang dewasa lain. - AFP

No comments: