Pages

Monday, August 2, 2010

Terlebih tidur hadapi kardiovaskular



WASHINGTON 1 Ogos - Individu yang terlebih tidur atau tidur kurang tujuh jam sehari berisiko dijangkiti penyakit kardiovaskular, penyakit utama yang menyebabkan angka kematian tertinggi di Amerika.
Fakulti perubatan Universiti West Virginia dalam jurnal berjudul Sleep berkata, tidur kurang dari lima jam sehari termasuk tidur sekejap pada waktu siang akan menghadapi risiko lebih dua kali ganda mengalami penderitaan didiagnosa angina, penyakit jantung koronari, serangan jantung dan juga strok.
Manakala tidur melebihi tujuh jam sehari pula boleh menghadapi risiko menghidap penyakit kardiovaskular.
Kumpulan paling berisiko adalah mereka yang berumur di bawah 60 tahun yang tidur lima jam sehari atau kurang. Mereka merupakan golongan utama berisiko diserang penyakit kardiovaskular lebih tiga kali ganda berbanding orang yang tidur tujuh jam sehari.
Kajian menunjukkan, jangka masa tidur yang singkat boleh dikaitkan dengan serangan angina (sakit dada), manakala tidur terlalu sedikit dan terlebih tidur akan menyebabkan serangan jantung dan strok.
Dalam satu kajian yang berasingan yang juga terkandung dalam jurnal Sleep menunjukkan tempoh berbaring yang lama adalah satu kebaikan kepada individu yang kurang tidur.
Ketua pengkaji daripada unit tidur dan kronobiologi Universiti Perubatan Pennsylvania, David Dinges berkata, terdapat 142 orang dewasa yang tidak cukup tidur dan terlebih tidur dalam tempoh lima hari dalam tempoh hari bekerja akan menghadapi tindak balas yang perlahan dan juga mempunyai masalah tumpuan.
"Penambahan satu atau dua jam masa tidur di waktu pagi adalah manfaat sebenar untuk pemulihan lanjutan terhadap perilaku seseorang," kata Dinges.
Para pengkaji dari WVU menunjukkan tempoh tidur yang lama boleh mempengaruhi fungsi endokrin dan metabolisme, dan kurang tidur boleh menyebabkan gangguan toleransi glukosa, mengurangkan sensitiviti insulin dan tekanan darah tinggi.
Amerika Academy of Sleep Medicine pula mengesyorkan setiap orang dewasa perlu tidur yang cukup iaitu tujuh atau lapan jam sehari. - AFP

No comments: