Pages

Monday, August 30, 2010

7 lagi askar AS maut

KABUL: Tujuh tentera Amerika Syarikat (AS) dan seorang calon ahli Parlimen Afghanistan terbunuh dalam beberapa siri serangan hujung minggu.
Seramai lapan orang awam dan 15 anggota militan turut maut dalam serangan yang dilakukan kumpulan Taliban di wilayah paling berbahaya di Afghanistan. Tiga anggota tentera AS yang terbunuh dalam dua serangan berasingan di timur negara itu, menurut kenyataan Tentera Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF). Dua lagi anggota terkorban dalam serangan bom di selatan Afghanistan pada hari yang sama, manakala selebihnya mati dalam serangan berasingan juga di selatan negara itu, semalam. Mereka adalah mangsa terbaru dalam kejadian serangan kumpulan Taliban yang semakin meningkat sejak akhir-akhir ini.
Kematian terbaru itu meningkatkan jumlah tentera Amerika yang mati di Afghanistan bulan ini kepada 42 selepas 66 askar negara itu mati bulan lalu.

Dalam serangan Sabtu lalu, seorang ahli politik yang juga calon pada pilihan raya 18 September depan, Abdul Manan, ditembak mati di wilayah Herat. Taliban yang bertanggungjawab terhadap kematian dua calon Parlimen sebelum ini dipersalahkan di atas kematian Abdul Manan. - AFP

No comments: