Mail Online melaporkan, pada tahun 2000 Christiane Ebrahimian yang bertugas sebagai pekerja sosial di jabatan psikiatri di sebuah hospital di Nanterre diberitahu bahawa kontraknya tidak disambung selepas seorang pesakit mengadu dia enggan membuka tudungnya ketika diminta berbuat demikian.
Dalam penghakimannya, Mah­kamah Hak Asasi Manusia Eropah memutuskan adalah jelas, kepentingan untuk Christiane melaksanakan hak tuntutan agamanya dan dia juga sedar bahawa perlu mengikut kod pemakaian yang telah ditetapkan.
Mahkamah dengan itu mengambil keputusan untuk mengambil tindakan tidak berat sebelah dan memberi keutamaan kepada keperluan meliputi kepentingan semua pihak di negara itu.
Christiane sebelum ini pernah membuat rayuan berhubung kes tersebut di Mahkamah Pentadbiran Versailles Perancis dan Mahkamah Pentadbiran Rayuan namun ditolak.
Selepas gagal dalam dua rayuannya di Perancis, wanita berusia 60an itu membuat rayuan di Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah.
Undang-undang pengharaman pemakaian tudung di negara ini mula dikuatkuasakan pada tahun 2004 dan mendapat kritikan hebat daripada penduduk Islam yang membantah keras larangan tersebut.
Pada bulan Mac lalu, mahkamah tinggi Jerman menetapkan guru-guru beragama Islam dibenarkan untuk memakai tudung selagi tindakan tersebut tidak mengganggu aktiviti persekolahan. – AP/AGENSI