Pages

Friday, December 26, 2014

Pemandu teksi memandu 
secara mengundur


26 Disember 2014 1:00 AM


NEW DELHI 25 Dis. – Seorang pemandu teksi di India menampilkan keunikan tersendiri untuk menarik pelanggan apabila mempamerkan kemahirannya memandu kereta secara mengundur sejak lebih 11 tahun lalu.
Pemandu yang dikenali sebagai Harpeet Dev, 30, turut diberikan lesen khas oleh kerajaan yang membolehkannya memandu secara mengundur di mana-mana kawasan di utara negara ini.
Malah sejak dia mula me­lakukan perbuatan pelik itu pada 2003, Harpeet mengakui dia tidak lagi percaya pada dirinya un­­tuk membawa kereta secara normal iaitu memandu ke depan.
Menurut Harpeet, dia mula memandu secara mengundur apabila teksi kesayangannya jenis Fiat Padmini mengalami kerosakan dan ha­nya boleh dipandu secara mengundur.
“Ketika itu saya berada di kawasan luar bandar dan tidak mempunyai banyak wang, sekali gus memaksa saya untuk memandu secara mengundur sehingga ke Bathinda.
“Sejak itu, saya memandu de­ngan cara yang sama dan memperoleh keyakinan untuk meneruskan cara pemanduan mengundur itu,” katanya seperti yang dilaporkan portal berita unik, Oddity Central.
Bagaimanapun impian Harpeet untuk tersenarai dalam Guinness Book of World Records dengan kemahiran yang dipamerkan tidak kesampaian kerana seorang rakyat Britain, John Smith telah melakukan aksi yang sama.
Malah jika Harpeet mahu memecahkan rekod berkenaan, dia perlu menghasilkan video yang merakamkan aksinya memandu secara mengundur tanpa henti, tetapi dia tidak mampu berbuat demikian.
Harpeet berkata, tabiatnya memandu secara mengundur memberi kesan buruk kerana dia sering me­ngalami sakit belakang dan leher.
“Tetapi saya berpuas hati dengan pencapaian saya kerana untuk melakukan sesuatu yang menakjubkan bukanlah satu perkara yang mudah,” katanya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/pemandu-teksi-memandu-8232-secara-mengundur-1.40918#sthash.Vxh2eE0U.dpuf

No comments: