Pages

Friday, August 8, 2014

Mencari pasangan hidup di 'pasar cinta'

Mencari pasangan hidup di 'pasar cinta'
Vang Thi Xo meniup daun di
pekan Sapa. - Foto AFP 
Sapa: Temujanji memang bukan perkara mudah tetapi untuk mencari pasangan sesuai apabila menetap di perkampungan kecil dan terpinggir di kawasan pergunungan di Vietnam, ia hampir mustahil.

Penyelesaiannya cuma dengan satu cara: pasar cinta.

Selama beberapa generasi, penduduk muda daripada etnik minoriti di utara Vietnam mengunjungi pekan Sapa setiap malam Sabtu dengan harapan menemui bakal pasangan hidup.
“Ia sungguh mengujakan. Saya mahu melihat jika berpeluang menemui gadis yang baik,” kata pemuzik tradisi Hmong, Giang A Vang, 50, mengenai lawatan pertamanya ke pasar cinta tiga dekad lalu. Seorang gadis kelihatan menonjol di kalangan ramai pengunjung ketika itu.

“Apabila melihatnya buat kali pertama, saya memainkan biola saya. Saya bertanya sama ada beliau menyukainya, menyukai saya. Saya agak gemuruh,” katanya.

Vang tidak bertepuk sebelah tangan. Beberapa minggu kemudian, beliau kembali ke pasar itu untuk bertemu kekasihnya, Vang Thi Xo dan bermain muzik bersama-sama sebagai tanda upacara percintaan Hmong, Vang memainkan biola dan kekasihnya meniup daun.

Minoriti Hmong meniupkan daun, selalunya daun pisang, dengan menggulungkan ia dan meletakkan ia pada mulut supaya ia bergegar apabila ditiup yang menghasilkan bunyi kuat.
Pasangan itu berkahwin tidak lama kemudian dan masih bersama sejak itu. - AFP

No comments: