Pages

Monday, July 21, 2014

Ikhlas saidina Bilal

Asrul Effendi
Cerita seorang guru agama bernama ustaz Abdul Samad (Allahu yarhamuhu). Beliau menceritakan kepada saya, seorang sahabat pernah membangkitkan azan yang dilaungkan oleh saidina Bilal kepada Rasulullah s.a.w. Katanya, azan saidina Bilal tidaklah fasih dan suaranya pun tidaklah merdu.

Justeru, Rasulullah s.a.w. memberitahu Bilal supaya tidak melaungkan azan waktu subuh nanti. Kerana, si pulan akan melaungkannya. Saidina Bilal tanpa soal terus patuh kepada pesanan Rasulullah itu.

Apabila matahari terbit setelah subuh si pulan itu azan, malaikat Jibril turun bertanya Rasulullah, kenapa manusia di bumi tidak azan pada subuh tadi. Jawab Rasulullah, kami telah azan. Jawab Jibril, kami para malaikat dan penduduk langit tidak mendengarnya pun.

Maka, Rasulullah menyuruh si pulan itu supaya tidak melaungkan azan dan meyerahkannya semula kepada Bilal, hinggalah baginda wafat.

Demikianlah harga ikhlas saidina Bilal. Laungannya yang tidak fasih dan tidak merdu, tapi dapat didengari hingga ke alam malaikat.
wallahua'lam

No comments: