Pages

Monday, July 21, 2014

Hasil seni kreatif daripada butang baju




BUENOS AIRES 20 Julai - Seorang artis berasal Argentina, di sini mempamerkan kehebatannya apabila menghasilkan seni lukisan menakjubkan yang memaparkan muka selebriti terkenal hanya menggunakan butang baju.
Portal berita odditycentral.com melaporkan, Augusto Esquivel menggunakan teknik penyusunan beribu-ribu butang untuk menghasilkan lukisan potret artis terkemuka dunia seperti Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Salvador Dali dan James Dean.
Bagi mencipta potret mengagumkan itu, Esquivel menggantung beratus-ratus tali tangsi di atas syiling sebelum menggunakan benang berwarna hitam, kelabu dan putih untuk menyambungkan butang.
Esquivel perlu memastikan setiap sambungan butang terbabit bagi menghasilkan karya yang mengagumkan.
Ditanya tentang bagaimana untuk mencipta seni yang hebat itu, Esquivel berkata, dia memiliki keistimewaan melihat potensi dalam objek yang digunakan setiap hari bagi membuat seni yang kreatif.
"Saya sedar betapa kepentingan butang yang kecil untuk dijadikan potret apabila melihat kotak jahit milik nenek saya.
"Saya suka melihat potensi sebarang objek yang boleh digunakan dalam seni kreatif. Walaupun proses penghasilannya rumit, hasil akhirnya tetapi hampir sempurna," katanya.
Selain potret, Esquivel turut menghasilkan 'lukisan' piano, basikal, biola dan pemadam api yang diperbuat daripada susunan butang baju.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140721/lu_05/Hasil-seni-kreatif-daripada-butang-baju#ixzz383H8yB2I
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: