Pages

Wednesday, January 22, 2014

Bekerja syif jejaskan kesihatan


LONDON 21 Jan. - Satu kajian mendedahkan bahawa bekerja syif boleh merosakkan hampir 1,500 daripada 24,000 gen manusia, sekali gus menjelaskan mengapa masalah itu sering dikaitkan dengan pelbagai risiko kesihatan.
Gangguan masa tidur akibat bekerja syif dan gangguan ritma harian (jet lag) turut dikhuatiri meningkatkan risiko orang ramai menghidap barah payu dara, penyakit jantung, kencing manis dan penyakit-penyakit lain yang mengancam nyawa manusia.
Penyelidik dari Universiti Surrey mendapati, gangguan kepada kitaran 24 jam secara semulajadi ke atas badan manusia boleh mengganggu ritma gen-gen manusia.
Bagi menilai kesan ke atas manusia dengan ujian gangguan ini, penyelidik menggunakan sebanyak 28 responden yang diletakkan dalam jadual kerja selama 28 jam sehari tanpa kitaran semula jadi cahaya gelap.
Hasil ujian itu mendapati kitaran bangun tidur responden-rsponden itu tertunda selama empat jam setiap hari sehingga mereka tidur 12 jam lagi selari dengan hari-hari biasa.
Sampel darah turut menunjukkan selepas eksperimen ke atas responden-responden dijalankan, mereka mengalami pengurangan enam kali ganda gen yang memaparkan 'ritma sirkadian' atau kitaran aktiviti harian yang dipantau dalam kebanyakan benda hidup dalam tempoh 24 jam.
Prof. Derk-Jan Dijk dari Pusat Penyelidikan Tidur Universiti Surrey berkata, mereka menemui kira-kira enam peratus daripada gen-gen itu mengalami ritma sirkadian yang bermakna aktiviti mereka seharian lebih tinggi pada satu tempoh masa tertentu berbanding dengan orang lain.
''Kami berpendapat, mereka yang terlibat dalam syif siang sepatutnya rasa bimbang tentang fungsi lali dan mereka yang bekerja syif malam terlibat dalam mengawal selia gen lain.
''Kajian ini mempunyai kesan penting kerana kami kini perlu mencari mengapa ritma-ritma ini wujud dan berfikir tentang kesan seterusnya.
''Sekiranya kami meletakkan sesiapa menjalani protokol-protokol ini, kami mempengaruhi proses paling asas yang boleh menjelaskan mengapa bekerja syif mempunyai kaitan dengan peningkatan risiko kesihatan,'' tambah beliau. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140122/lu_12/Bekerja-syif-jejaskan-kesihatan#ixzz2r4hCoxAp
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: