Pages

Tuesday, April 16, 2013

Penduduk sambut kelahiran pengasas Korea Utara




SEJUMLAH askar, pekerja dan pelajar berhimpun di depan patung Il-sung (kiri) dan Jong-il (kanan) di Pyongyang, Korea Utara semalam.- REUTERS


SEOUL - Penduduk Korea Utara di Pyongyang semalam menyambut ulang tahun ke-101 kelahiran pengasas negara komunis itu, Kim Il-sung.
Il-sung merupakan datuk kepada pemimpin komunis negara itu kini, Kim Jong-un.
Sambutan itu diadakan walaupun tidak terdapat tanda-tanda bahawa ketegangan di Semenanjung Korea akan berakhir.
Sejumlah askar, pekerja dan pelajar meletakkan bunga di depan patung Il-sung dan anaknya, Kim Jong-il yang merupakan bapa Jong-un di Pyongyang pada sambutan tersebut.
Korea Utara sebelum ini mengancam untuk menyerang Amerika Syarikat (AS), Korea Selatan dan Jepun dengan melakukan serangan nuklear.
Ancaman serangan itu dibuat setelah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melaksanakan sekatan barang mewah ke Korea Utara kerana negara tersebut melancarkan ujian nuklear ketiga pada Februari lalu.
Pihak pentadbiran AS merancang untuk berunding tetapi dengan syarat Korea Utara tidak melaksanakan cita-citanya untuk mengeluarkan senjata nuklear.
Korea Utara menyatakan, senjata nuklear merupakan hartanya yang amat berharga dan berjanji untuk tidak meninggalkan cita-cita tersebut.
Kementerian Pertahanan Korea Selatan menyatakan, negaranya akan terus berjaga-jaga kerana Korea Utara dijangka melancarkan peluru berpandu pada bila-bila masa. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0416&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2QZY6lgbE 
Hakcipta terpelihara 

No comments: