Pages

Sunday, February 17, 2013

Mahkamah Jerman sebelahi Facebook

Facebook berpendapat penggunaan nama sebenar di laman itu akan melindungi hak individu yang melayari laman itu.
Facebook berpendapat penggunaan nama sebenar di laman itu akan melindungi hak individu yang melayari laman itu. Laman sosial dibenar arah pelayar guna nama sebenar

Berlin: Mahkamah Jerman menyebelahi Facebook dalam kes suruhanjaya data di Schleswig-Holstein yang mahukan laman web sosial itu membenarkan penggunaan nama samaran.

Facebook berkata, ia tidak perlu mematuhi undang-undang hak peribadi Jerman kerana data peribadi di laman web itu dikendalikan operasi antarabangsanya di Ireland dan ia berada di bawah naungan Suruhanjaya Perlindungan Data Ireland.
Guna nama samaran


Keputusan Mahkamah Pentadbiran Negeri Schleswig-Holstein kelmarin bermakna Facebook boleh terus meminta pengguna laman itu menggunakan nama sebenar dan tidak berlindung di sebalik nama samaran.

Pertubuhan perlindungan data negeri itu berkata ia akan merayu keputusan berkenaan.

Suruhanjaya terbabit menyatakan larangan penggunaan nama samaran melanggar undang-undang hak peribadi Jerman yang ditubuhkan untuk melindungi kebebasan bersuara di online.

Sementara itu, Facebook percaya penggunaan nama sebenar melindungi pengguna. Mahkamah memutuskan disebabkan data peribadi dikendalikan oleh operasi antarabangsa Facebook di Dublin berbanding di Jerman, cuma undang-undang perlindungan data dipakai.

Disember lalu, suruhanjaya perlindungan data Schleswig-Holstein mengarahkan Facebook berhenti menguat kuasa dasar nama sebenar kerana ia melanggar undang-undang Jerman yang membolehkan pengguna menggunakan nama samaran di online dan mengancam rangkaian sosial itu dengan denda sebanyak 20,000 euro (RM82,611).

Facebook melaporkan secara kasar ada 76 juta daripada 1.06 bilion akaun penggunanya adalah palsu.

Syarikat berkenaan mengenal pasti tiga jenis akaun yang tidak mewakili pengguna sebenar: akaun pendua, akaun tidak dikelaskan dan akaun tidak diingini. Ia menambah kepada lebih tujuh peratus pengguna aktif setiap tahun di seluruh dunia. - Agensi

No comments: