Pages

Sunday, February 17, 2013

Korea Utara rancang 2 lagi ujian nuklear

Rakyat Korea Utara yang berpaling tadah  menerbangkan belon mengandungi risalah anti Pyongyang di Taman Imjingak di sempadan Korea Selatan semalam. Sumber melaporkan Korea Utara merancang melancarkan dua lagi ujian nuklear tahun ini.
Rakyat Korea Utara yang berpaling tadah menerbangkan belon mengandungi risalah anti Pyongyang di Taman Imjingak di sempadan Korea Selatan semalam. Sumber melaporkan Korea Utara merancang melancarkan dua lagi ujian nuklear tahun ini. Tak takut sekatan, guna wang dadah, seludup senjata biaya program

Pyongyang: Korea Utara mengumpul wang selama berdekad daripada penyeludupan dadah, senjata dan penipuan kewangan dan semakin bijak menyorokkannya bagi membiayai program senjata dan gaya hidup mewah pemimpinnya.

Sumber atasan kerajaan di kedua-dua Korea Utara dan China, satu-satunya sekutu utama, memberitahu Reuters bahawa Pyongyang tidak takut dengan sekatan dan sedang mempertimbangkan dua lagi ujian nuklear dan pelancaran roket tahun ini.
Korea Utara memberitahu sekutu utamanya, China, ia bersiap sedia melancarkan satu atau dua lagi ujian nuklear tahun ini bagi memaksa Amerika mengadakan rundingan diplomatik, kata sumber itu.


Ujian lanjut mungkin diiringi satu lagi pelancaran roket, kata sumber, yang mempunyai akses langsung kepada pegawai atasan kerajaan di Beijing dan Pyongyang.

Ia yakin pembaharuan pertanian dan ekonomi akan menambah penuaian bijirin tahun ini, mengurangkan pergantungan makanan dengan China, kata sumber.

Dengan perdagangan dan sumber semula jadi terhad, hasil Pyongyang bergantung penuh kepada penipuan menghasilkan daripada wang tunai palsu AS$1 (RM3.20) sehingga jualan senjata dan wang dadah, menurut laporan kerajaan Amerika.

Gubah wang haram
Pada 2005, wang tunai AS$25 juta (RM77.35 juta) rejim dibekukan di Banco Delta Asia berpusat di Macau dipercayai hasil penggubahan wang haram.

Kes itu kini dianggap secara praktikal satu-satunya kejayaan merampas dana dari negara terpencil yang kini diketuai Kim Jong-un, 30, dinasti ketiga Kim yang memerintah.

Ada kesukaran besar untuk mengenal pasti akaun bank, kata sumber kerajaan Korea Selatan yang secara langsung terbabit dalam satu lagi sekatan digesa Majlis Keselamatan PBB selepas Utara menjalankan ujian nuklear ketiga minggu ini.

Wang tunai AS$25 juta itu dilepaskan selepas rundingan panjang diketuai, perunding Utara Kim Kye-gwan dengan wakil Amerika Christopher Hill, pegawai yang hadir dalam rundingan.

REUTERS/AGENSI

No comments: