Pages

Sunday, January 27, 2013

Tentera Syria cuba rampas Homs


Beirut: Tentera Syria melancarkan roket dan artileri ke kawasan dikuasai pejuang antikerajaan di tengah Homs dalam usaha mereka meluaskan gerakan memerangi kumpulan yang cuba menyingkirkan Presiden Bashar al-Assad.

Aktivis antikerajaan juga mendakwa, rejim Bashar membeli kelengkapan tambahan untuk tentera kerajaan bagi mengukuhkan serangan di Homs serta cuba mengambil semula kawasan dikuasai pejuang. Satu rakaman video amatur dimuat naik di Internet menunjukkan deretan roket terkena banyak bangunan di bandar Rastan, tidak jauh dari Homs.


Bunyi tembakan sengit turut dapat didengar dalam rakaman itu.

Pertubuhan Pemantau Syria Untuk Hak Asasi Manusia berkata, tentera kerajaan turut menyerang pejuang antikerajaan di sekitar Damsyik.


“Tentera melancarkan serangan ke beberapa daerah, termasuk Zabadani dan Daraya,” kata pertubuhan berpangkalan di Britain itu.


Satu lagi kumpulan aktivis, Jawatankuasa Penyelarasan Tempatan (LCC), berkata jet tentera kerajaan menyerang kawasan Douma yang menjadi kubu kuat pejuang berhampiran Damsyik. Kata LCC, sekurang-kurangnya 80 maut akibat keganasan di seluruh Syria kelmarin, termasuk 11 daripada mereka terkorban di Homs. Sementara itu, PBB berkata, jumlah penduduk Syria memasuki Jordan bulan ini meningkat ketara menyebabkan populasi di kem pelarian itu bertambah dua kali ganda.

Kata badan dunia itu, lebih 30,000 orang tiba di Zaatari pada Januari.


“Untuk tempoh dua hari lalu saja, 6,000 orang tiba di situ, menjadikan jumlah pelarian meningkat kepada 65,000 orang,” katanya. - AP

No comments: