Pages

Sunday, January 27, 2013

8 kanak-kanak antara 16 maut serangan udara di Syria

PEJUANG daripada Tentera Bebas Syria Tahrir al Sham membalas tembakan tentera Syria dalam pertempuran sengit di pinggir bandar Mleha, Damsyik. - Foto Reuters
PEJUANG daripada Tentera Bebas Syria Tahrir al Sham membalas tembakan tentera Syria dalam pertempuran sengit di pinggir bandar Mleha, Damsyik. - Foto Reuters BEIRUT: Sekurang-kurangnya 16 maut dengan separuh daripadanya kanak-kanak apabila pesawat tentera rejim kerajaan membedil Bandar Manbij di utara Wilayah Aleppo semalam.

Badan Pemerhati Hak Asasi Syria mendakwa, serangan sama menyebabkan tujuh terkorban di Al Ban di Aleppo dan Aazaz yang terletak kira-kira tujuh kilometer di sempadan Turki.
Klip video yang dimuat naik dalam YouTube menunjukkan kawasan serangan di Manbij dengan puluhan lelaki bergegas ke tingkat bawah sebuah bangunan yang dibom untuk menggali mengeluarkan mangsa.


Serangan udara di Wilayah Aleppo digandakan oleh rejim kerajaan yang mendakwa menjalankan operasi menghapuskan pemberontak yang turut berada di wilayah berjiran di Raqa.

Di sempadan utara Turki, NATO berkata satu darpada roket Patriot kawalan bateri dilancarkan untuk melindungi orang awam bagi mengakhiri konflik yang berlarutan 22 bulan itu.

"Bateri berkenaan dibekalkan oleh Belanda dan membantu untuk melindungi bandar selatan dan orang ramai di Adana," katanya. - AFP

No comments: