Pages

Tuesday, November 20, 2012

Kapsul Soyuz mendarat di Kazakhstan




BEBERAPA petugas memeriksa kapsul roket Soyuz TMA-05M yang membawa pulang tiga kru Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa semalam.


ALMATY - Seramai tiga angkasawan yang menaiki kapsul roket Soyuz TMA-05M mendarat dalam persekitaran gelap dan sejuk di pedalaman Kazakhstan semalam selepas berada selama 125 hari di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).
Angkasawan Pentadbiran Aeronautik Dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), Sunita Williams, kosmonaut Rusia Yury Malenchenko dan angkasawan agensi angkasa lepas Jepun, Aki Hoshide mendarat pada pukul 7.56 pagi waktu tempatan di timur laut bandar Arkalyk.
Sebanyak lapan buah helikopter membawa sejumlah kru mencari dan menyelamat dihantar untuk menghulurkan bantuan selepas kapsul mereka tersasar sedikit dari lokasi pendaratan sepatutnya.
" Bagi saya, semuanya berada dalam keadaan baik," kata Williams kepada kru penyelamat berkenaan.
Seramai tiga angkasawan lain terus berada di ISS dan akan disertai angkasawan NASA, Tom Marshburn, angkasawan Agensi Angkasa Lepas Kanada, Chris Hadfield dan kosmonaut Rusia, Roman Romanenko pada bulan depan.
Setakat ini, kapal angkasa Soyuz merupakan satu-satunya pengangkutan untuk membawa angkasawan antarabangsa ke ISS sejak perkhidmatan kapal angkasa Shuttle milik Amerika Syarikat berakhir pada 2011. - Agensi

No comments: