72 maut sejak Rabu, Palestin mahu komuniti antarabangsa bantu
Anggota bomba memadam kebakaran susulan serangan Israel ke atas sebuah rumah di Gaza City,baru-baru ini. - Foto ihsan Reuters
NEW YORK - Rusia mendakwa Amerika Syarikat menghalang usaha Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengecam konflik Israel-Palestin di Semenanjung Gaza yang semakin  meningkat.
Moscow juga mendakwa anggota-angota lain majlis tersebut melengah-lengahkan isu terbaru berhubung serangan Israel yang bermula Rabu lalu.
Duta Rusia ke PBB, Vitaly Churkin berkata, beliau bersedia untuk membawa satu resolusi iaitu satu langkah yang lebih tegas berbanding hanya satu kenyaatan biasa bagi menghentikan konflik semasa dan memperlihatkan sokongan ke atas usaha mencapai jalan penyelesaian dibawa pihak serantau dan antarabangsa.
Dipetik Reuters, Churkin berkata, beliau akan merangka satu resolusi jika persetujuan boleh dicapai bersama 15 anggota Majlis Keselamatan mengenai kenyataan dibuat yang diluluskan secara konsensus.
Resolusi akan diluluskan jika menerima sokongan sembila negara tetapi tidak harus ada veto oleh anggota kekal, yang terdiri daripada Russia, China, Britain, AS dan Perancis.
"Jika satu anggota Majlis Keselamatan, yang saya pasti anda boleh meneka yang mana satu, telah membayangkan mereka tidak bersedia untuk mengikut sebarang reaksi Majlis Keselamatan," kata Churkin merujuk kepada AS.
Katanya, pendirian AS itu akan menjejaksan usaha-usaha semasa dibawa oleh Mesir dan negara-negara serantau.