Pages

Saturday, October 27, 2012

Taufan Sandy ragut 21 nyawa di Caribbean

MIAMI: Taufan Sandy melanda Bahamas semalam dan menuju ke bahagian timur Amerika Syarikat selepas menyebabkan 21 nyawa terkorban di Caribbean, termasuk 11 maut di timur Cuba.

Taufan itu menyebabkan kerosakan teruk seperti memutuskan be kalan elektrik, meranapkan bangunan dan merosakkan tanaman di Jamaica, Cuba, Bahamas dan Haiti.
Peramal cuaca memberi amaran taufan kuat yang kini bergabung dengan sistem cuaca Amerika Utara dan mampu bertukar menjadi taufan hibrid paling kuat yang digelar Frankenstorm.

Pakar meramalkan Taufan Sandy mungkin akan bertembung dengan sistem cuaca nor’easter bermusim sebelum melanda pesisir timur AS dengan hebat.


Seorang peramal cuaca di Pusat Taufan Kebangsaan (NHC) AS berkata, “Hadangan tahap tinggi dari bahagian timur Amerika Utara merentasi Lembangan Atlantik dijangka menyebabkan penggabungan luar biasa untuk berlaku.”


Ahli kaji cuaca berkata, penggabungan dalam keadaan cuaca buruk itu boleh menjejaskan kawasan itu sehingga pesta Halloween pada 31 Oktober. Mungkin sebab itu, taufan itu digelar Frankenstorm.

NHC berkata, kelajuan angin Taufan Sandy kini mencecah 169 kilometer sejam dan bergerak ke utara, hampir mencecah kategori lima-mata skala angin Saffir-Simpson.

Keadaan di Bahamas masih lagi belum pulih akibat taufan yang melanda di mana bekalan elektrik dan telefon masih terputus, pelancong asing terkandas dan pokok tercabut.

Sekolah, pejabat kerajaan, lapangan terbang dan jambatan masih ditutup sehingga semalam.

Pada jam 2100 GMT semalam, pusat Taufan berada dekat Pulau Cat di tengah Bahamas, kira-kira 60 batu tenggara Eleuthera dan bidang angin semakin membesar. Sandy bergerak ke utara selaju 20 batu sejam. - AFP

No comments: