Pages

Saturday, October 27, 2012

Krisis Rohingya: Lebih 800 premis musnah, 64 maut

RohingyaFoto satelit menunjukkan kawasan yang musnah yang musnah dalam kebakaran ekoran rusuhan terbaru sejak awal minggu ini. - Foto ihsan BBC
YANGON - Human Rights Watch, sebuah badan hak asasi manusia, mengedarkan foto-foto yang menggambarkan kemusnahan teruk di sebelah barat Myanmar yang dilanda rusuhan kaum.

Rusuhan sejak awal minggu ini telah memusnahkan 800 rumah dan bangunan serta lebih 60 orang terbunuh.

Foto satelit dikeluarkan Human Rights Watch menunjukkan kira-kira 10 hektar (35 ekar) musnah di Kyaukpyu, bandar tepi pantai di Rakhine.

Kumpulan hak asasi manusia itu berkata kebanyakan penduduk kawasan tersebut adalah etnik Rohingya Islam.

Laporan dipetik BBC berkata, kebanyakan penduduk telah meninggalkan lokasi sasaran yang dijadikan sasaran ke kawasan laut menggunakan bot.

Timbalan Pengarah Human Rights Watch bagi Asia, Phil Robertson berkata, perkembangan itu menunjukkan kerajaan Myanmar perlu mengambil langkah keselamatan dengan segera bagi melindungi penduduk Rohingya di negeri Rakhine.

Dahulu Rakhine dikenali sebagai Arakan.

"Melainkan pihak mula mengenal pasti punca asas keganasan, ia akan bertambah buruk," kata Robertson.

Laporan itu juga berkata, dalam tindakan tegas kerajaan kali ini, beberapa orang bukan Muslim juga ditembak oleh pasukan tentera pihak pemerintah.

Satu lagi laporan menunjukkan sekurang-kurangnya 64 orang terbunuh dalam rusuhan kaum sepanjang lima hari lalu sehingga semalam.

Semalam, enam bandar berhadapan dengan pertempuran. Perintah berkurung dikenakan di beberapa lokasi termasuk Min Mya dan Mrauk Oo.

Jurucakap Rakhine, Win Myaing berkata, daripada jumlah yang mati, separuh merupakan kaum wanita.

Rakhine berhadapan dengan rusuhan kaum sejak Jun lalu, sehingga menyebabkan kerajaan Myanmar mengisytiharkan darurat.

No comments: