Pages

Sunday, September 2, 2012

Suspek militan, polis maut

JAKARTA: Dua suspek militan dan seorang anggota skuad elit antipengganas Indonesia terbunuh dalam insiden tembak-menembak di Solo, Jawa Tengah, kata pihak berkuasa semalam.
Seorang lagi suspek cedera dan ditahan.

Kejadian kelmarin itu berlaku ketika skuad elit terbabit memburu suspek yang bertanggungjawab dalam pembunuhan seorang polis, pada Khamis.

Jurucakap polis Indonesia, Roy Rafli Amar, berkata mereka menerima maklumat mengenai anggota kumpulan pengganas merancang serangan baru di situ.

“Tiga suspek cuba ditahan di sebuah gerai di Solo, tetapi terpaksa melepaskan tembakan apabila mereka enggan menyerah,” katanya.

Seorang anggota skuad elit itu turut terbunuh terkena tembakan. Kata Roy, polis mempunyai bukti kukuh menunjukkan suspek terbabit dalam tiga serangan pengganas ke atas pasukan keselamatan sebelum ini.


“Siasatan masih dijalankan untuk mengetahui jika mereka ada kaitan dengan Jemaah Anshorut Tauhid,” katanya.

Kumpulan itu ditubuhkan ulama konservatif, Abu Bakar Bashir, dan dianggap sebagai kumpulan pengganas oleh AS. Serangan pengganas di negara paling ramai didiami umat Islam itu akhir-akhir ini dilakukan individu atau kumpulan kecil dengan menyasarkan “musuh” tempatan berbanding warga Barat.

Ia membayangkan kejayaan kerajaan memerangi rangkaian pengganas bawah tanah utama.

Pada masa sama, ia juga menunjukkan kumpulan radikal masih beroperasi di negara itu. Khamis lalu, dua lelaki bermotosikal menyerbu satu pos polis di Solo, membunuh seorang daripada anggotanya sebelum melarikan diri. Beberapa jam sebelum itu, unik antipengganas menyerbu sebuah rumah di Bandung dan menahan pakar komputer, Maman Kurniawan, yang menjadi suspek militan. - AP

No comments: