Pages

Wednesday, September 5, 2012

'Hizbullah boleh serang'

Sheik Hassan Nasrallah, Pemimpin  Hizbullah
Sheik Hassan Nasrallah, Pemimpin Hizbullah 
Israel, markas tentera AS jadi sasaran jika Iran digempur

Beirut: Hizbullah tidak mempunyai senjata kimia tetapi masih berupaya memberi kemusnahan besar kepada Israel jika peperangan tercetus, kata pemimpin pertubuhan itu yang mengaitkan perkara itu dengan amaran rejim Zionis itu untuk menyerang Iran kerana mengesyaki Tehran membina bom atom.
Dalam temu bual secara langsung yang jarang diadakan, Sheik Hassan Nasrallah berkata, Al-Mayadeen TV di Lubnan bahawa pegawai Iran memberitahunya, mereka akan menyerang Israel dan pangkalan tentera Amerika Syarikat di rantau itu jika rejim Zionis menyerang kemudahan nuklear Tehran.

Pegawai Iran memberitahu, mereka akan serang Israel dan pangkalan tentera Amerika Syarikat di rantau itu jika rejim Zionis menyerang kemudahan nuklear Tehran”. - Sheik Hassan Nasrallah, Pemimpin Hizbullah
Hizbullah memang mempunyai hubungan rapat dengan Iran, yang memberi bantuan kewangan dan senjata kepada pertubuhan itu. Serangan balas Hizbullah ke atas Israel selepas serangan ke atas Iran dianggap berkemungkinan.

AS percaya Iran mahu jadi kuasa nuklear

Amerika dan sekutunya di Eropah percaya Iran mahu menjadi kuasa nuklear. Tehran pula menegaskan programnya untuk tujuan aman menghasilkan elektrik dan isotop bagi kegunaan perubatan.

Pemimpin Israel membayangkan akan melancarkan serangan ke atas loji nuklear Iran jika Tel Aviv merumuskan komuniti antarabangsa gagal mengekang program nuklear republik itu menerusi sekatan dan cara diplomasi.
Serangan balas

“Apa yang saya dengar daripada pegawai Iran ialah serangan balas pasti besar dan Iran tidak akan memaafkan serangan ke atas kemudahan nuklearnya. Rejim Zionis bukan satu-satunya sasaran. Pangkalan Amerika di rantau ini akan menjadi sasaran juga,” katanya. - AP

No comments: