Pages

Tuesday, September 11, 2012

Brahimi mula tugas di Syria



 

Brahimi (kanan) dan Elaraby keluar dari Ibu Pejabat Liga Arab, di Kaherah selepas mengadakan sidang media.
Wakil PBB lawat Damsyik lancar proses pulih keamanan

Kaherah: Wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab ke Syria, Lakhdar Brahimi, semalam berkata beliau akan melakukan lawatan pertama ke Damsyik sejak mengambil alih jawatan itu dalam masa beberapa hari lagi dan berharap untuk bertemu Presiden Bashar al-Assad.

Brahimi yang menggantikan Kofi Annan sebagai wakil antarabangsa bulan ini, memberitahu wartawan tugasnya amat sukar tetapi tidak berhak menolak apa yang perlu dilakukan untuk membantu rakyat Syria.
Bertemu pegawai, aktivis

Beliau membuat kenyataan sama mengenai misinya sejak dinamakan wakil baru. Annan menyalahkan kebuntuan dalam Majlis Keselamatan PBB kerana menggagalkan usahanya selama enam bulan yang membawa kepada peletakan jawatannya.

“Saya akan ke Damsyik dan bertemu pegawai serta aktivis persatuan sivil serta intelektual di Damsyik, dan Insya-Allah, juga di luar bandar raya itu,” kata Brahimi tetapi tidak memberikan tarikh tepat.

Ditanya jika beliau akan bertemu Presiden Syria, Brahimi berkata: “Saya berharap dapat menemuinya tetapi saya tidak dapat kata dengan pasti.”

Agensi berita MEHR memetik Timbalan Menteri Luar Iran, Abbas Araqchi, sebagai berkata, Brahimi akan melawat Tehran, berikutan perbualan telefon Sabtu lalu dengan Menteri Luar republik itu, Ali Akbar Salehi.

Bertemu penunjuk perasaan


Iran masih setia menyokong Bashar ketika beliau berusaha menghapuskan kebangkitan rakyat menentang pemerintahan keluarganya selama 42 tahun.
Tehran menuduh negara seperti Qatar, Arab Saudi dan Turki membantu pemberontak Syria.

Brahimi dan Ketua Liga Arab, Nabil Elaraby, bertemu penunjuk perasaan anti-Bashar di luar ibu pejabat liga itu di Kaherah.

Penunjuk perasaan menggesa Liga Arab dan negara lain melaksanakan zon larangan terbang di Syria, dan Elaraby membalas: “Kami tidak boleh buat demikian. Negara yang boleh melaksanakan zon larangan terbang di Syria tidak mahu berbuat demikian.” - Reuters

No comments: