Pages

Tuesday, September 11, 2012

Ahli parlimen suka ponteng

Keadaan di Parlimen Indonesia yang  tidak penuh dengan anggota.Keadaan di Parlimen Indonesia yang tidak penuh dengan anggota.
Isteri disaran suruh penggubal undang-undang negara rajin kerja 

Jakarta: Pengerusi parti Demokratik Indonesia, Anas Urbaningrum menggesa isteri ahli penggubal undang-undang negara itu mengingatkan suami mereka supaya lebih rajin bekerja berikutan kedatangan anggota untuk menghadiri sidang dewan adalah rendah.


Beri ingatan
“Jika ada tanda-tanda suami anda mahu mengelak menghadiri tugas mereka di Dewan Perwakilan, beri ingatan kepada mereka (supaya pergi kerja),” kata Anas pada satu mesyuarat kelab Isteri Penggubal Undang-Undang Parti Demokrat semalam.

“Jika perlu, iringi mereka apabila mereka ke kawasan pilihan raya berikutan pilihan raya perundangan semakin hampir.”

Penggubal undang-undang Indonesia menjadi sasaran kritikan mengenai kekerapan mereka tidak hadir bersidang dan prestasi teruk ketika mesyuarat Dewan Perwakilan.


Sesi Dewan tak produktif


Kehadiran yang kurang menyumbang kepada sesi Dewan yang tidak produktif pada tahun ini selain menyebabkan sejumlah 38 rang undang-undang terhenti dalam perbincangan.
Selain itu, ketika satu mesyuarat berlangsung sempena memperingati ulang tahun 67 badan perundangan terbabit, hanya 350 daripada 560 ahli perundangan yang hadir. Pada masa sama, kebanyakan mereka yang hadir juga menyelinap keluar lebih awal.

Sebelum ini, ada pihak mencadangkan supaya dewan menggunakan sistem cap jari elektronik dipasang untuk mengambil kehadiran tetapi rancangan itu terkubur begitu saja berikutan bantahan kebanyakan ahli dewan.

Anas memberitahu kelab isteri ahli Parlimen bahawa pembabitan mereka adalah perlu untuk memastikan kejayaan Parti Demokratik. - Agensi

No comments: