Pages

Monday, August 13, 2012

Bandar eksklusif untuk wanita bekerja



Golongan wanita di Arab Saudi boleh bekerja tanpa melanggar sebarang isyarat selepas bandar baru yang dikenali sebagai Hafuf siap dibina. - AGENSI
RIYADH 12 Ogos - Arab Saudi merancang membina sebuah bandar baru yang eksklusif untuk wanita bagi membolehkan kaum itu bekerja dengan selamat.
Pembinaan bandar Hafuf oleh Pihak Berkuasa Hartanah Industri Arab Saudi itu, kini berada di peringkat pembangunan dan pembinaan dijangka bermula pada tahun depan.
Ia diharap dapat membenarkan wanita bekerja tanpa melanggar undang-undang syariah negara ini.
Bandar di timur negara ini dijangka menarik pelaburan sebanyak 500 juta riyal (RM415.4 juta) dan mewujudkan kira-kira 5,000 peluang pekerjaan dalam sektor tekstil, farmasi dan industri pembuatan makanan.
Ia akan mewujudkan syarikat-syarikat yang diuruskan wanita dan semua kakitangan juga akan terdiri daripada kaum tersebut.
Walaupun undang-undang syariah tidak menghalang wanita bekerja, data menunjukkan hanya 15 peratus wanita mewakili golongan pekerja di negara ini.
Pelan itu sejajar dengan usaha kerajaan untuk membolehkan wanita memainkan peranan lebih aktif dalam pembangunan negara.
Timbalan Ketua Pengarah Pihak Berkuasa Hartanah Industri Arab Saudi, Saleh al-Rasheed berkata, bandar industri sedia ada telah mempunyai kilang milik wanita dan syarikat yang menggajikan wanita.
Sehubungan itu beliau berkata, pihaknya kini berusaha untuk membina bandar industri kedua untuk wanita.
''Kami merancang untuk mewujudkan sejumlah industri khas hanya untuk wanita di bahagian-bahagian tertentu di negara ini,'' katanya. - AGENSI

No comments: