Pages

Sunday, July 29, 2012

Kebenaran Islam tentang jantung manusia yang ditulis oleh al-Quran


Kertas itu ditulis oleh Marios Loukas, Yousuf Saad, Shane Tubbs dan Mohamadali Shoja. Penulis pertama, Marios Loukas adalah seorang Profesor di St. George University dengan bidang penyelidikan seputar jantung, teknik dan anatomi pembedahan, arteriogenesis hingga pendidikan perubatan.

Pencarian dengan menggunakan portal ISIWeb Knowledge menyebutkan sekitar 280 paper ilmiah yang pernah ditulis oleh Marios Loukas dalam bidang jantung. Ini menunjukkan kredibiliti beliau sebagai pakar yang berkompeten untuk berbicara soal jantung, termasuk tulisannya yang membicarakan jantung di dalam Al Quran dan Hadis.

International Journal of Cardiology itu sendiri termasuk jurnal ternama di bidang jantung. Nilai Impact factor jurnaltersebut sekitar 3. Paper yang diterbitkan itu dapat dilihat di

http://www.internationaljournalofcar...566-X/abstract



Mungkin penting untuk diketahui di sini, bahawa kata "heart" dalam dunia perubatan bererti jantung, bukan hati. Adapun "hati" dalam perubatan adalah liver. Kerana itu kata? Qalb? dalam bahasa Arab, diterjemahkan oleh penulis paper tersebut menjadi "heart", yang dalam bahasa Indonesia berarti jantung.

Ada beberapa perkara menarik dari paper tersebut.

Paper tersebut dihantar dan sampai (received) ke jurnal tersebut pada tarikh 7 Mei 2009. Ternyata, hanya dalam 5 hari kemudian tarikh 12 Mei 2009, paper tersebut langsung diluluskan (accepted) oleh editor jurnal tersebut. Sepanjang pengetahuan saya, proses ini sangat-sangat cepat. Rata-rata sebuah paper memerlukan masa satu hingga beberapa bulan untuk dapat diluluskan oleh editor jurnal. Bahkan ada yang memerlukan masa yang bertahun-tahun. Lamanya proses itu salah satunya kerana adanya perbincangan panjang dengan reviewer atau pihak ketiga yang memberikan penilaian layak tidaknya sebuah paper untuk dapat diterbitkan di sebuah jurnal ilmiah. Dugaan saya, proses yang hanya lima hari sejak proses received hingga accepted ini disebabkan kerana editor langsung setuju dengan isi paper tersebut sehingga tidak diperlukan lagi proses pemeriksaan oleh pihak ketiga.

Paper itu sendiri terbit secara online pada 25 Ogos 2009. Kemudian dicetak dalam edisi kertas baru-baru saja, pada 1 April 2010.

Dalam pengantarnya, penulis menjelaskan kemajuan ilmu perubatan saat ini nampaknya melupakan sumbangan dari beberapa teks-teks agama, salah satunya adalah Quran dan Hadis. Padahal beliau menyebut keterangan yang tepat tentang struktur anatomi, prosedur bedah, ciri-ciri fisiologi dan rawatan perubatan, "Found within the Qur'an and Hadeeth are accurate descriptions of anatomical structures, surgical procedures, physiological characteristics, and medical remedies." Paper itu ditulis sebagai ulasan atau ringkasan untuk menyajikan secara tepat sumbangan Al Quran dan Hadis dengan fokus khusus pada sistem jantung "to accurately present the anatomical and medical contributions of the Qur? An and Hadeeth, with specific focus on the cardiovascular system."

Setelah menyebutkan sejarah singkat Al Quran dan Hadis, Marios Loukas menjelaskan perbezaan kontras dalam Islam dan Kristian mengenai hubungan antara agama dan sains. Dalam sejarah Kristian di abad pertengahan dan zaman Renaissance, pengaruh gereja Kristian melumpuhkan (stifle) perkembangan sains, bahkan jika pengamatan sains tersebut sebenarnya disokong oleh perhitungan dan pemikiran rasional. Sementara, sains di era kejayaan Islam berkembang luas disebabkan ajaran Islam mendorong (encourage) dan menyokong penyelidikan sains. Selain itu, dalam Islam pencarian ilmu pengetahuan merupakan sebahagian daripada ibadah kepada Tuhan (an act of worship to God).

Paper itu menjelaskan tentang pandangan umum tentang rawatan dalam Al-Quran dan Hadis. Diantaranya, Allah SWT yang mencipta penyakit, dan setiap penyakit itu selalu ada ubat dan kaedah penyembuhannya. Sebuah penyakit yang sembuh terjadi kerana adanya izin dari Allah SWT (permission of God). Ada dua macam perlakuan (treatment) untuk proses penyembuhan suatu penyakit, iaitu secara spiritual dan fizikal. Sebab, Al Quran menyebut penyakit tidak hanya berupa penyakit fizikal, tetapi juga penyakit yang "tersembunyi" seperti ragu-ragu (doubt), kotoran keimanan (impurity), kemunafikan (hypocrisy) dan tidak beriman (disbelief) dan dusta (falsehood).

Selain penyakit batin tersebut, Al Quran dan Hadis juga membincangkan beberapa penyakit fizikal seperti sakit perut (abdominal pain), mencret (diarrhea), demam (fever), penyakit kusta (leprosy), and penyakit mental. Diantara ubat yang mujarab adalah madu kerana mengandungi gula, vitamin dan anti mikrob. Selanjutnya Al Quran berbicara tentang makanan apa saja yang haram digunakan, seperti bangkai, darah, daging babi serta yang disembelih tidak atas nama Allah.

Mengenai sistem jantung, darah dan sirkulasinya, penulis menyebut tentang sebuah ayat Al Quran yang menyatakan bahawa "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" (Qaf 16). Ini menunjukkan hubungan antara Allah SWT dengan hamba-Nya, sekaligus mengisyaratkan pentingnya pembuluh darah di leher dan hubungannya dengan jantung.

Panjang lebar, penulis paper tersebut juga mengupas jantung, penyakit yang berkaitan dengan jantung, serta sumbangan Al Qur'an dan Hadits bagi dunia medik. Seperti, pembuluh darah aorta, perbincangan seputar darah pada penyembelihan binatang. Al Quran juga menyebut ada tiga kumpulan manusia berdasarkan keadaan? Heart?, Iaitu orang yang beriman (believers) yang mempunyai heart yang hidup, orang kafir (rejecters of faith) yang mempunyai heart yang mati, dan orang munafik (the hypocrites) yang ada penyakit dalam heart. Kerana itu Marios Loukas menyatakan bahawa heart mempunyai dua jenis, iaitu spiritual heart dan physical heart. Tiga kategori itu termasuk ke dalam spiritual heart. Beliau juga menyatakan bahawa ulama (scholars) membahagi dua jenis penyakit dalam spiritual heart, iaitu syubuhat dan syahwat.

Bahagian yang juga menarik, ketika secara tidak langsung gaya hidup manusia yang dikehendaki oleh Allah SWT, membuat kemungkinan terkena penyakit jantung menjadi lebih kecil, seperti melakukan aktiviti spiritual, makan secukupnya, bekerja secara fizikal, tidak marah dan iri hati, menjauhi keserakahan, serta menjauhkan diri dari makanan dan minuman yang dilarang. Termasuk dibahas pula gerakan-gerakan solat (berdiri, sujud duduk) yang berkaitan dengan kesihatan, sampai-sampai gerakan orang solat yang malas seperti yang dilakukan oleh orang munafik dikecam dalam Al Quran. Hingga dibahas pula, larangan Islam untuk mengambil alkohol untuk khamar yang boleh dilihat dari segi kesihatan. Sebab, alkohol berpengaruh pada seluruh organ tubuh, seperti liver, perut, usus, pankreas, jantung dan otak dan boleh menyebabkan sejumlah penyakit, seperti liver cirrhosis, pancreatic insufficiency, cancer, hypertension dan heart disease.

Di bahagian kesimpulan, penulis menyatakan bahawa Al-Quran dan ucapan Nabi Muhammad merupakan teks agama, spiritual dan sekaligus saintifik, serta memberikan pengaruh (influence) bagi ilmu medik dan anatomi. Setelah panjang lebar menjelaskan, penulis menyatakan bahawa jantung (heart) sesungguhnya mengandungi unsur hati, kecerdasaan dan emosi, sebagaimana juga unsur fizikal tubuh yang boleh mengalami sakit, seperti pembekuan darah dll. Penulis juga menyatakan bahawa saintis Eropah di abad pertengahan gagal dalam mengambil manfaat dari Islam, disebabkan oleh beberapa kemungkinan diantaranya proses penterjemahan yang buruk.

Menurut pengamatan saya, Al-Quran memang bukan kitab sains, namun petunjuk hidup bagi manusia. Bagi orang yang beriman, Al-Quran juga tidak perlu bukti untuk kebenaran isi kandungannya. Namun demikian, adanya sejumlah isyarat-isyarat ilmiah yang belakangan terbukti sesuai dengan perkembangan sains moden semakin menunjukkan bahawa Al Quran bukanlah sebuah kitab yang biasa, tetapi sebuah mukjizat dari Allah SWT. Inilah domain yang dimasuki oleh Marios Loukas dan partnernya. Orang seperti Marios Loukas dengan kepakarannya di bidang jantung sangat tepat untuk membincangkan masalah ini. Tentu, usaha ini patut mendapat apresiasi dari kita, kaum muslimin. Salah satunya, beberapa saintis Turki menulis paper di jurnal tersebut yang berjudul "Islamic legacy of cardiology: Inspirations from the holy sources", sebagai kelanjutan dari paper Marios Loukas tersebut.

Disamping itu pula, sudah menjadi sunnatullah jika gembong anti Islam selalu menampakkan kebenciannya terhadap setiap usaha untuk memajukan Islam. Kalangan anti Islam dari kelompok faithfreedom.org misalnya, mereka sangat tidak suka ketika jurnal Cardiology itu menerbitkan paper tersebut. Bahkan salah satunya seperti Syed Kamran Mirza sampai menulis surat kepada jurnal tersebut agar menarik paper tersebut. Tentu saja permintaan itu ditolak.

Semoga maklumat ini boleh menjadi tambahan inspirasi untuk kaum muslimin, untuk selalu menjadi yang terbaik di bidang masing-masing, menjadi orang yang bermanfaat bagi orang lain, dan juga menjadi tambahan keimanan bagi kita, kaum muslimin. Wallahu a'lam bish showab ..
 —

No comments: