Pages

Sunday, July 29, 2012

Beginilah mereka menghancurkan kita, lalu bagaimana sikap kita ...?!


Ibu Guru bertudung rapi tampak bersemangat di depan kelas sedang mendidik murid-muridnya dalam pendidikan Syari'at Islam. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam. Ibu Guru berkata, "Saya ada satu permainan. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam.

Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", Jika saya angkat pemadam ini, maka katalah "Pemadam!" Murid-muridnya pun mengerti dan mengikuti. Ibu Guru mengangkat silih berganti antara tangan kanan dan tangan kirinya, kian lama kian cepat.

Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka katalah" Pemadam! ", Jika saya angkat pemadam, maka katakanlah" Kapur! ". Dan permainan diulang kembali.

Maka pada mulanya murid-murid itu keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti. Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya.

"Anak-anak, begitulah ummat Islam. Awalnya kalian jelas dapat membezakan yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Namun kemudian, musuh musuh ummat Islam berupaya melalui pelbagai cara, untuk menukarkan yang haq itu menjadi batil, dan sebaliknya.

Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kalian menerima hal tersebut, tetapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan kalian mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika. "

"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup, rasuah menjadi kebanggaan dan lain lain. Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya. Paham? " tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu"

"Baik permainan kedua," Ibu Guru melanjutkan. "Bu Guru ada Qur'an, cikgu akan meletakkannya di tengah karpet. Quran itu" dijaga "sekelilingnya oleh ummat yang dimisalkan karpet. Sekarang anak-anak berdiri di luar karpet.

Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada di tengah dan ditukar dengan buku lain, tanpa memijak karpet? "Murid-muridnya berfikir. Ada yang cuba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain, tetapi tak ada yang berjaya.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an ditukarnya dengan buku falsafah materialisme. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.

"Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya. Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terangan. Kerana tentu anda akan menolaknya mentah-mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tetapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar. Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina pundasi yang kuat. Begitulah ummat Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau asas-asasnya dahulu. Lebih mudah hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dahulu, kerusi dipindahkan dahulu, peti dikeluarkan dahulu satu persatu, baru rumah dihancurkan ... "

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kamu. Mereka tidak akan menghentam terang-terangan, tetapi ia akan perlahan-lahan meletihkan kalian. Mulai dari perangai, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda itu Muslim, tetapi kamu telah meninggalkan Syari 'at Islam sedikit demi sedikit. Dan itulah yang mereka inginkan. "

"Kenapa mereka tidak berani terang-terangan menginjak-injak Bu Guru?" tanya mereka. Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tetapi sekarang tidak lagi. Begitulah ummat Islam. Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tetapi kalau diserang serentak terang-terangan, baru mereka akan sedar, lalu mereka bangkit serentak. Selesailah pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang ... "

Matahari bersinar terik tatkala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan fikiran masing-masing di kepalanya.

***

Ini semua adalah fenomena ghazwu lFikri (perang pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh-musuh Islam. Allah berfirman dalam surah At Taubah yang bermaksud:

"Mereka hendak memadamkan cahaya Allah dengan mulut-mulut mereka, sedang Allah tidak mahu selain menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir itu benci akan hal itu." (QS. At-Taubah: 32).

Musuh-musuh Islam berupaya dengan kata-kata yang membius umat Islam untuk merosakkan aqidah umat umumnya, khususnya generasi muda Muslim. Kata-kata membius itu disuntik sedikit demi sedikit melalui mas media, grafika dan elektronik, tulisan-tulisan dan talk show, hingga tak terasa.

Begitulah sikap musuh-musuh Islam. Lalu, bagaimana sikap kita ...?

-Note From Brother Asep Juju-
 

No comments: