Pages

Thursday, June 21, 2012

Flame angkara AS, Israel

WASHINGTON: Amerika Syarikat dan Israel bersekongkol mewujudkan virus komputer Flame sebagai sebahagian usaha bagi memperlahankan operasi loji nuklear Iran, lapor The Washington Post, semalam.
Akhbar itu yang memetik sumber berkata, “Pegawai Barat yang mempunyai maklumat mengenai usaha itu” berkata, virus canggih itu direka bagi mengintip rangkaian komputer Iran dan menghantar semula maklumat risikan digunakan untuk kempen perang siber secara berterusan. Akhbar itu berkata, Agensi Keselamatan Kebangsaan AS dan Agensi Perisikan Pusat (CIA) bekerjasama dengan tentera Israel bagi projek itu. Sebilangan laporan mengaitkan Israel dan AS dengan virus Flame dan virus lain bergelar Stuxnet yang menyebabkan kepincangan dalam peralatan program pengayaan nuklear Iran.

Pegawai AS berkenaan tidak membincangkan hal itu secara terbuka kecuali mengatakan mereka menumpukan kepada usaha siber sebagai sebahagian pertahanan dan perisikan.
“Ini mengenai persediaan medan peperangan untuk sejenis lagi tindakan sulit,” kata seorang bekas pegawai perisikan berjawatan tinggi AS kepada akhbar itu. - AFP

No comments: