Pages

Thursday, June 7, 2012

Mubarak trauma, sukar bernafas

Berita Harian Online | Mubarak trauma, sukar bernafas:
KAHERAH: Kesihatan bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak berada dalam keadaan kritikal semalam sehingga terpaksa menerima bantuan oksigen sebanyak lima kali, berikutan masalah sukar bernafas kata pegawai keselamatan di penjara beliau ditempatkan. 

Pegawai Penjara Torah di selatan Kaherah berkata, Mubarak, 84, mengalami trauma akibat terkejut, tekanan darah tinggi dan masalah pernafasan.
Masalah itu berlaku beberapa hari selepas beliau dijatuhi hukuman penjara seumur hidup berikutan kegagalannya menghentikan pembunuhan ke atas penunjuk perasaan ketika kebangkitan rakyat untuk menggulingkan diktator itu tahun lalu.
“Pakar perubatan sudah dibawa untuk memeriksa beliau dan kami sedang menimbang untuk memindahkan Mubarak ke sebuah hospital tentera,” kata beliau yang enggan mendedahkan namanya. 

Beliau berkata, pihak berkuasa membenarkan anak Mubarak, Gamal, berada di sisi bapanya. Seorang lagi anak Mubarak, Alaa sudah mengemukakan permohonan untuk bersama Mubarak, tetapi tidak mendapat kebenaran. 

Sabtu lalu, Mubarak dijatuhi hukuman penjara seumur hidup, tetapi Gamal dan Alaa, dibebaskan daripada tuduhan rasuah. Kedua-dua mereka bagaimanapun masih berdepan satu lagi dakwaan berasingan membabitkan salah laku perniagaan. 

Walaupun rejim Mubarak tidak disenangi kebanyakan rakyat Mesir, keadaan tidak banyak berubah selepas beliau digulingkan tahun lalu dengan masalah ekonomi kucar-kacir dan tunjuk perasaan yang tidak berkesudahan. – AFP
'via Blog this'

No comments: