Pages

Thursday, June 7, 2012

Assad lantik PM baharu

Kosmo! Online - Dunia:



BEBERAPA anggota pemberontak dilihat di bandar Kafranbel, Syria pada Isnin lalu.


DAMSYIK - Presiden Bashar Al-Assad semalam melantik Menteri Pertanian, Riad Hijab sebagai Perdana Menteri Syria yang baharu, lapor stesen televisyen rasmi negara berkenaan.
Beliau diberi tugas untuk membentuk pentadbiran baharu Syria.
"Presiden Assad mengeluarkan dekri meminta Riad Hijab membentuk sebuah pentadbiran baharu," kata stesen televisyen Syria.
Pelantikan tersebut dibuat setelah sebuah Parlimen baharu dibentuk selepas pilihan raya pada 7 Mei lalu yang dipulaukan oleh pihak pembangkang.
Jurucakap Kementerian Luar Syria, Jihad Makdissi mengesahkan pelantikan tersebut di laman web Twitter dengan menyatakan: "Riad Hijab kini Perdana Menteri Baharu Syria dan beliau akan membentuk pentadbiran baharu."
Perkembangan tersebut berlaku ketika Amerika Syarikat memberi amaran kepada Syria bahawa lebih 55 negara akan menguatkuasakan sekatan kewangan maksimum ke atas Damsyik.
Amaran tersebut disuarakan oleh Setiausaha Perbendaharaan Timothy Geithner.
Sekatan tersebut yang termaktub dalam Bab 7 Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) turut membenarkan penggunaan kuasa tentera.
Washington mahu Damsyik bekerjasama dengan usaha PBB bagi menamatkan keganasan yang tercetus sejak 15 bulan lalu di negara berkenaan.
Beberapa aktivis menyatakan, sekitar 13,000 orang terbunuh selepas Assad melancarkan operasi mematahkan pemberontakan yang bermula tahun lalu.
Sementara itu di Mesir, bekas Presiden Hosni Mubarak dilaporkan berada dalam keadaan 'merbahaya' semalam.
Menurut beberapa pegawai keselamatan di penjara tempat dia ditahan di Kaherah, doktor-doktor terpaksa memberikan oksigen sebanyak lima kali untuk membantu Mubarak bernafas.
Menurut mereka Mubarak, 84, mengalami kejutan dan tekanan darah tinggi di samping kesukaran untuk bernafas.
Bekas diktator itu dijatuhi hukuman penjara seumur hidup pada Sabtu lepas kerana peranannya dalam pembunuhan sejumlah penunjuk perasaan semasa kebangkitan rakyat Mesir awal tahun lalu. - Agensi

'via Blog this'

No comments: