Pages

Saturday, June 9, 2012

Kereta boleh komunikasi

WASHINGTON: Kecanggihan sistem keselamatan automotif akan dapat disaksikan diAmerika Syarikat pada musim panas ini. Kereta yang boleh berkomunikasi sesama sendiri serta memberi amaran kepada pemandu mengenai nahas yang mungkin berlaku.
Kerajaan Amerika Syarikat melancarkan ujian keselamatan selama satu tahun yang melibatkan 3,000 kereta, trak dan bas menggunakan pemandu sukarelawan di Ann Arbor, Michigan.
Kenderaan itu mampu berkomunikasi secara berterusan, bertukar informasi mengenai lokasi, arah tuju dan kelajuan 10 kali sesaat dengan kenderaan lain yang dilengkapi sistem yang sama dengan jarak kira-kira 300 meter.

Sebuah komputer akan menganalisis informasi dan mengeluarkan isyarat amaran bahaya kepada pemandu, biasanya sebelum mereka dapat melihat kenderaan lain.


Dikenali sebagai Komunikasi Antara Kenderaan atau V2V, versi lebih canggih sistem itu boleh mengawal kenderaan dan mengelak kemalangan dengan menekan brek apabila pemandu lambat bertindak selepas mendapat amaran.

Pentadbir Pentadbiran Keselamatan Lalu lintas Jalan Raya Negara, David Strickland berkata, “V2C adalah satu langkah evolusi, untuk memastikan kemalangan tidak berlaku iaitu satu senario keselamatan yang kami harapkan. - AP

No comments: