Pages

Tuesday, April 10, 2012

Rusuhan agama di Gujarat, 23 dibebas




Gambar fail, sekumpulan perusuh Hindu membakar rumah penduduk Islam di Ahmedabad semasa rusuhan agama pada 28 Februari 2002. - agensi


ANAND, India 9 April - Seramai 23 orang didapati bersalah oleh sebuah mahkamah di India hari ini kerana membunuh 23 orang penduduk Islam dalam satu rusuhan agama di Gujarat pada 2002.
Seramai 23 orang lagi dibebaskan kerana tidak mempunyai bukti yang cukup dalam kes sekumpulan perusuh di perkampungan Ode mengunci pintu sebuah rumah di mana beberapa keluarga penduduk Islam berlindung sebelum membakarnya.
Kejadian itu dikenali sebagai 'pembunuhan besar-besaran Ode'.
Keganasan di Gujarat itu berpunca daripada pembunuhan hampir 60 orang penduduk beragama Hindu dalam sebuah kereta api yang dibakar oleh sekumpulan orang.
Seramai 31 orang didapati bersalah pada tahun lepas selepas didakwa membunuh dan bersubahat dalam pembakaran kereta api tersebut.
Sekumpulan perusuh beragama Hindu yang mahu membalas dendam merusuh di beberapa kawasan kediaman orang Islam di beberapa bandar raya di Gujarat selama tiga hari, keganasan agama terburuk sejak India mencapai kemerdekaan dari Britain pada 1947.
Lebih 2,000 orang, kebanyakan mereka beragama Islam, ditetak, dipukul atau dibakar sampai mati.
Pembunuhan besar-besaran Ode merupakan satu daripada kes disiasat oleh pasukan siasatan khas yang dilantik oleh Mahkamah Agung India.
Dakwaan yang dikemukakan termasuk membunuh, bersubahat, merusuh, mengadakan perhimpunan haram, cubaan membunuh dan memusnahkan bukti. - AFP

No comments: