Pages

Tuesday, April 10, 2012

Aktivis Israel gagalkan arahan hantar pulang




Sheikh Raed Saleh (tengah) ditemani penyokongnya selepas keluar dari bangunan Ttribunal Imigresen dan Orang Pelarian di London, semalam. - agensi


LONDON 9 April - Seorang aktivis Israel berketurunan Arab berjaya membatalkan arahan penghantarannya pulang ke Israel dari Britain, kata Kementerian Luar negara ini, semalam.
Satu tribunal Imigresen pada Oktober lalu memutuskan aktivis pro-Palestin itu, Sheikh Raed Saleh yang ditangkap selepas memasuki Britain walaupun diharamkan, perlu dihantar pulang.
Bagaimanapun, seorang jurucakap kementerian itu berkata, tribunal rayuan meluluskan rayuan yang dibuat Shaikh Raed terhadap keputusan tersebut.
''Kami kecewa Upper Tier Tribunal membatalkan keputusan yang dibuat oleh First Tier Tribunal dengan meluluskan rayuan Shaikh Raed.
''Kami sedang menyemak maklumat keputusan tersebut dan kami akan melakukan rayuan jika boleh,'' katanya.
Menteri Dalam Negeri, Theresa May sebelum ini berkata, kehadiran aktivis tersebut yang merupakan ketua sayap Pergerakan Islam di utara Israel, akan mengganggu keamanan awam.
Hakim tribunal berkenaan, Mark Ockelten berkata, berlaku salah faham di pihak May dan tiada bukti menunjukkan bahaya berlaku di mana-mana negara yang dikunjungi pemohon.
Shaikh Raed ditangkap di London pada Jun lalu, beberapa hari selepas dia tiba di Britain untuk lawatan selama 10 hari. - AFP

No comments: