Pages

Tuesday, April 17, 2012

Obama arah siasatan rapi

myMetro | Obama arah siasatan rapi:

CARTAGENA: Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama semalam mahukan siasatan rapi dilakukan berhubung skandal seks membabitkan ejen Perkhidmatan Perisikan negara itu.
Pemimpin itu juga berkata, beliau ‘marah’ sekiranya dakwaan itu terbukti benar.

Kejadian itu menyaksikan 11 ejen perkhidmatan berkenaan dan lima anggota tentera dihantar pulang daripada bertugas di Colombia sempena Sidang Kemuncak Amerika.
Perkhidmatan Perisikan Amerika Syarikat mula melakukan siasatan terhadap dakwaan ejennya membawa pulang pelacur ke bilik hotel mereka di Cartagena Rabu lalu.

Pertengkaran dikatakan meletus dengan seorang wanita terbabit berhubung bayaran.

“Saya berharap siasatan itu dilakukan secara menyeluruh dan rapi,” kata Obama pada sidang akhbar bersama Presiden Colombia, Juan Manuel Santos pada akhir sidang itu, semalam.
“Jika dakwaan itu benar seperti yang dilapor dalam akhbar, sudah tentu saya akan marah,” katanya.

Pihak tentera melakukan siasatan berasingan terhadap anggotanya yang didakwa terbabit.
Obama yang berdepan dengan pilihan raya pada November depan menegaskan, semua anggota yang menyertai rombongannya sepatutnya berkelakuan baik kerana mereka mewakili Amerika Syarikat.

“Kita mewakili rakyat Amerika Syarikat. Dan itu bermakna kita seharusnya mempunyai sikap bermaruah dan jujur. “Apa yang dilaporkan tidak mencerminkan standard itu,” kata pemimpin Amerika Syarikat itu. - AFP

'via Blog this'

No comments: