Pages

Tuesday, April 17, 2012

Jumlah penguin di Antartika berganda - Global - Sinar Harian

Jumlah penguin di Antartika berganda - Global - Sinar Harian:

pingu
LONDON - Bancian pertama terhadap bilangan penguin di Antartika mencecah 600,000 ekor iaitu dua kali ganda jumlah yang dianggarkan sebelum ini.
Namun begitu, dengan menggunakan imejan satelit terkini, pakar-pakar sains menemukan sebanyak 44 koloni penguin jenis maharaja di situ, yang antaranya sebanyak tujuh lagi koloni yang tidak dikenal pasti selain beberapa koloni yang sedia ada semakin membesar daripada jangkaan.
Saintis mengakui amat sukar untuk menganggarkan jumlah spesies burung akuatik itu tanpa satelit kerana mereka hidup pada suhu -50 darjah Celsius dan berkoloni di kawasan lautan ais yang terpencil.
Jabatan Tinjauan Antartik Britain mengharapkan dengan jumlah tepat bilangan penguin iaitu sebanyak 595,000 ekor berbanding dengan anggaran sebelumnya iaitu sebanyak 270,000 ekor dan 350,000 ekor akan membantu menguruskan pemuliharaan dan mengesan perubahan iklim.
Penguin maharaja merupakan spesies terbesar di antara penguin, dan hidup di kawasan paling dingin di pedalaman dan merupakan satu-satunya baka yang mampu melalui musim sejuk terlampau di Antartika.

'via Blog this'

No comments: