Pages

Wednesday, April 4, 2012

Media Saudi kecam Iraq


RIYADH: Akhbar Arab Saudi semalam melancarkan kempen mengecam Perdana Menteri Iraq Nuri al-Maliki ekoran kritikannya terhadap negara itu dan Qatar kerana gesaan untuk membekalkan senjata kepada pemberontak Syria.
“Negara Teluk patut memulaukan Nuri dan kerajaannya,” kata Tariq al-Homayed, pengarang akhbar Sharq al-Awsat dalam rencana pengarangnya.

Beliau menggesa supaya “hukuman dikenakan kepada mereka yang menyokong pemerintah zalim Damsyik, khususnya kerajaan Nuri.” “Pulaukan dia bagi mencegah kemunculan Saddam baru atau seorang lagi Bashar,” kata Tariq, merujuk kepada diktator Sadam Hussein dan Presiden Syria Bashar al-Assad.
Kempen media Saudi terhadap Nuri dibuat selepas Perdana Menteri Iraq itu berkata, Baghdad menolak ‘sebarang rancangan membekalkan senjata kepada pemberontak Syria dan proses menggulingkan Bashar.

Nuri berkata, gesaan Qatar dan Saudi supaya membekalkan senjata kepada pemberontak Syria hanya akan mencetuskan krisis lebih besar di rantau itu. Perdana Menteri Iraq itu juga memberi amaran negara yang campur tangan dalam hal ehwal dalaman Syria akan hanya mengganggu urusan negara lain. Ulasan Nuri itu dibuat ekoran laporan media menyebut bekas Timbalan Presiden Iraq Tareq al-Hashemi yang dikehendaki kerajaan Iraq, berada di Qatar sejak Ahad lalu.

Tareq dituduh mempunyai skuad pembunuh.
Akhbar harian al-Riyadh pula mengecam hubungan erat Iraq dengan negara jirannya, Iran sambil mempertikaikan pendirian Nuri.

“Adakah Nuri suara yang menyokong Iran atau pemimpin Iraq?,” lapor akhbar itu. Menurutnya, rakyat Syria berhak memberontak bagi menentang kezaliman, sama seperti yang dialami rakyat Iraq di bawah pemerintahan Saddam. - AP

No comments: