Pages

Thursday, March 1, 2012

Wafak Black Money

myMetro | Wafak Black Money: BUKTI...beg yang mengandungi wang kertas palsu. Gambar kecil, Tunku Azwil.
BUKTI...beg yang mengandungi wang kertas palsu. Gambar kecil, Tunku Azwil.

KUALA LUMPUR: Jika dulu mereka menggunakan taktik mirip silap mata untuk membohongi orang ramai kononnya duit mampu digandakan, kini sindiket Black Money yang didalangi warga Afrika dipercayai menggunakan tangkal dan azimat bagi memperdayakan mangsa.

Pada masa sama, mereka dikesan menggunakan khidmat rakyat tempatan sebagai ‘rakan kongsi’ supaya usaha mencari dan memperdaya mangsa menjadi lebih mudah.

Kaedah terbaru dalang sindiket Black Money itu dibongkar Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) selepas menerima aduan dua mangsa yang kerugian RM760,000 selepas melaburkannya kepada seorang lelaki bergelar Datuk berusia 60-an.

Pengerusi Majlis Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, berdasarkan aduan dua mangsa lelaki berusia 40-an itu, pihaknya mengesan Datuk terbabit.


“Hasil pertemuan, kami dibawa ke rumahnya dan dia menunjukkan empat beg besar mengandungi ribuan wang kertas palsu dalam Ringgit Malaysia, Dolar Amerika Syarikat dan Pound Sterling dipercayai hasil kegiatan penipuan Black Money.


“Lebih mengejutkan, turut ditemui di dalam satu daripada beg itu ialah dua tangkal yang diperbuat daripada kain yang ditulis dengan potongan ayat al-Quran atau lebih dikenali sebagai wafak,” katanya, semalam.


'via Blog this'

No comments: