Pages

Thursday, March 1, 2012

Kapal Costa ditunda ke Seychelles

Kosmo! Online - Dunia:





VICTORIA, Kepulauan Seychelles - Sebuah kapal penumpang Itali yang hanyut akibat kerosakan enjin ditarik oleh sebuah kapal nelayan menuju ke Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi semalam.

Kapal penumpang itu, Costa Allegra hanyut pada Isnin lalu selepas berlaku kebakaran yang menyebabkan keseluruhan enjin, sistem penghawa dingin dan bekalan kuasa kapal berkenaan rosak.

Kapal itu dimiliki oleh syarikat Costa Crociere, anak syarikat Carnival Corporation dan Carnival plc.

Pada 13 Januari lalu, kapal pesiaran mewah Costa Concordia milik syarikat itu terbalik selepas terlanggar batu berhampiran pantai Pulau Isola del Giglio, barat Itali dengan menyebabkan 25 orang terbunuh manakala 64 yang lain cedera.

Kapal Costa Allegra yang sepanjang 187 meter itu dijangka tiba di pelabuhan utama Kepulauan Seychelles pada hari ini, tiga hari selepas ia hanyut di Lautan Hindi.

Dua buah kapal tunda dan sebuah kapal nelayan menyertai operasi menunda Costa Allegra.

Seorang pegawai penerbangan memberitahu, tiga buah pesawat dengan setiap sebuah mempunyai kapasiti sekurang-kurangnya 580 tempat duduk, menunggu untuk membawa para penumpang kapal berkenaan pulang ke Rom, Itali beberapa jam selepas ia tiba di Seychelles.

Beberapa buah helikopter turut digunakan untuk menghantar bekalan makanan kelmarin dengan rakaman gambar dari udara menunjukkan orang ramai berkumpul di sekitar kolam renang utama di kapal itu.

Kebakaran berlaku berhampiran jana kuasa kapal berkenaan di bilik enjin ketika Costa Allegra sedang dalam pelayaran dari Madagascar menuju ke Seychelles.

Tiada kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut setakat ini. - Agensi


'via Blog this'

No comments: