Pages

Wednesday, March 28, 2012

Sengketa Syria jangkau sempadan

myMetro | Sengketa Syria jangkau sempadan:

BEIRUT: Tentera Syria menyeberang sempadan dan memasuki wilayah Lubnan semalam, memusnahkan rumah, ladang dan bertempur dengan pemberontak yang berlindung di negara itu.
Tentera yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad dilapor menyeberang beberapa ratus meter ke wilayah Lubnan. Satu sumber pasukan keselamatan di Beirut berkata, pertempuran berlaku dekat kawasan sempadan.

Sumber itu bagaimanapun tidak mengesah atau menafikan dakwaan kononnya tentera Syria memasuki Lubnan.
Penduduk tempatan sebelum ini berkata, tentera Syria menyeberangi sempadan ketika memburu pemberontak yang melarikan diri dan bersembunyi di wilayah Lubnan itu. “Lebih 35 anggota tentera Syria menyeberangi sempadan dan mula memusnahkan kediaman,” kata Abu Ahmed, penduduk desa al-Qaa yang majoritinya penganut Sunnah.

Penduduk lain berkata, tentera terbabit dengan sesetengahnya memandu kereta perisai melepaskan tembakan roket dan mesingan terhadap pemberontak. Tentera juga dikatakan memusnahkan sebuah kediaman dengan jentolak.

Tentera Lubnan menutup kawasan yang menjadi tempat perlindungan beratus-ratus pelarian Syria - sesetengahnya pemberontak yang menganggotai Tentera Pembebasan Syria yang melancarkan revolusi menentang pemerintahan Bashar al-Assad sejak tahun lalu. Syria kelmarin berkata, ‘kumpulan pengganas bersenjata’ di Syria menerima bantuan senjata daripada penyokong mereka di Lubnan. - Reuters

'via Blog this'

No comments: