Pages

Tuesday, March 27, 2012

Rundingan Amerika, Taliban gagal

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:


KABUL 26 Mac - Rundingan antara Amerika Syarikat (AS) dengan militan Taliban di Afghanistan sudah gagal dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) perlu mengetuai usaha untuk mencerahkan peluang bagi menamatkan perang selama hampir 11 tahun di negara ini, menurut Kumpulan Krisis Antarabangsa (ICG), hari ini.
Harapan untuk menamatkan perang menerusi rundingan mengalami tamparan apabila Taliban membekukan rundingan dengan AS dua minggu lalu berikutan pembunuhan 17 penduduk awam Afghan oleh seorang askar AS pada 11 Mac lalu dan pembakaran naskah al-Quran di pangkalan tentera AS di Bagram pada bulan lepas.
"Usaha AS untuk berunding dengan Taliban sehingga kini gagal dan kegagalan itu boleh menjejaskan lagi kestabilan negara ini serta rantau sekitarnya, dan kerana itu kami menggesa Setiausaha Agung PBB campur tangan dan melantik pasukan perunding," kata penganalisis kanan ICG, Candace Rondeaux.
Dalam laporan setebal 51 muka itu, pertubuhan penyelidik dan penganalisis itu berkata, keutamaan paling mendesak bagi masyarakat antarabangsa adalah untuk keluar dari Afghanistan tanpa mengira sama ada penyelesaian konflik dicapai atau tidak.
Gesaan supaya penyelesaian dicapai menerusi rundingan meningkat sejak beberapa tahun lalu apabila tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) memerangi pemberontak Taliban yang enggan mengaku kalah dan tentera Barat mula mengurangkan saiz kontinjen mereka menjelang pengunduran hampir kesemua askar asing pada akhir 2014.
Pegawai Barat percaya penggantungan rundingan oleh Taliban bersifat taktikal dan mencerminkan konflik dalaman kumpulan itu dan bukan keputusan muktamad untuk menghentikan rundingan.
Pelbagai insiden melibatkan askar AS telah merosakan hubungan dengan Kabul ketika Washington sedang merundingkan pakatan bagi menggariskan kehadirannya di Afghanistan pada masa depan.
"Semua kejadian dalam tempoh beberapa bulan lalu menunjukkan perubahan besar dalam tanggapan Afghan terhadap peranan AS di negara itu," kata Rondeaux. - REUTERS

'via Blog this'

No comments: