Pages

Tuesday, March 20, 2012

Konflik di Syria semakin buruk

BEIRUT 19 Mac - Lebih 80 orang terbunuh dalam pertempuran sengit antara pemberontak Tentera Pembebasan Syria dengan askar rejim Presiden Bashar al-Assad di pinggir Damsyik, hari ini.
Seorang aktivis pemberontak di ibu negara Syria itu, Haytham al-Abdullah mendakwa, kira-kira 50 anggota tentera kerajaan termasuk seorang pegawai terbunuh dalam pertempuran.
Saksi di Damsyik melaporkan askar kerajaan dikerahkan secara besar-besaran di seluruh ibu negara itu.
Pertempuran itu dilaporkan mula meletus pada subuh hari ini di daerah Mazzeh, pinggir Damsyik, yang menempatkan banyak bangunan keselamatan dan dikawal ketat.
"Pertempuran itu adalah yang paling dahsyat dan paling dekat dengan bangunan-bangunan keselamatan di ibu negara sejak pemberontakan meletus setahun yang lalu," kata seorang aktivis Pemantau Syria bagi Hak Asasi Manusia, Rami Abdel Rahman.
Bunyi letupan dan tembakan kuat dilaporkan kedengaran di Mazzeh serta dua daerah berhampiran, Qaboon dan Arbeen.
Seorang penduduk mendakwa mereka dikejutkan dengan bunyi tembakan mesingan berat dan bom tangan roket (RPG).
"Pertempuran berlarutan kira-kira 10 minit, kemudian reda sebelum tercetus semula," katanya.
Pertempuran itu berlaku selepas dua bom kereta menggegarkan dua kawasan kediaman di Damsyik kelmarin, menyebabkan 27 orang maut.
Dua orang terbunuh apabila satu lagi bom kereta meletup di kawasan kediaman Aleppo, bandar raya kedua terbesar di Syria, semalam. - dpa/AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

No comments: