Pages

Wednesday, February 1, 2012

Pemberontak Karen harap kedamaian kekal dengan Myanmar

WANITA Karen mengantungkan kalungan bunga kepada tentera KNU semasa sambutan ulang tahun ke-63 Hari Revolusi Karen di kampung Oo Kray Kee di negeri Karen, dekat sempadan Thai-Myanmar, semalam. - AFP
BANGKOK 31 Jan. - Presiden Kesatuan Karen Kebangsaan (KNU), Saw Tamla Baw hari ini menggesa pengikutnya agar terus berdoa agar rundingan damai dengan kerajaan Myanmar mencapai kejayaan namun tetap 'bersedia untuk sebarang kemungkinan buruk'.
Pada 12 Januari lalu, KNU menandatangani perjanjian gencatan senjata dengan kerajaan di Pa-an, ibu kota Karen selepas berpuluh-puluh tahun konflik perang saudara.
"Perjanjian tersebut merupakan satu langkah awal dalam rancangan ke arah gencatan senjata, keamanan dalaman, perdamaian negara, pindaan perlembagaan 2008 dan penubuhan sebuah kesatuan sejati.
"Masih banyak yang diperlukan untuk mencapai keamanan yang kukuh. Saya mengingatkan anda semua agar terus berfikiran kritis dan berharap yang terbaik tanpa ragu-ragu tetapi dalam pada masa yang sama, bersedia menghadapi sebarang kemungkinan buruk," katanya.
Dalam pada itu, lebih 200 pemberontak KNU berkumpul di perkampungan Oo Kray Kee hari ini sebagai memperingati ulang tahun ke-63 perjuangan revolusi mereka.
"Walaupun perjuangan revolusi KNU telah berlarutan selama 63 tahun, kami tetap akan meneruskannya selagi tidak mencapai matlamat yang diidamkan oleh seluruh warga Karen iaitu kebebasan dan keamanan," ujar Baw.
Selain itu, pemimpin kumpulan pemberontak tersebut Baw menjelaskan keamanan dapat dicapai berdasarkan 'pemikiran luas' Presiden Thein Sein yang mula berkuasa pada Mac tahun lalu.
Sejak 16 tahun lalu, pergolakan di Karen telah menyebabkan lebih 145,000 warganya melarikan diri ke kem-kem pelarian di negara jiran Thailand.
Selain menandatangani perjanjian awal dengan KNU, kerajaan Myanmar turut membuat perkara yang sama dengan kumpulan pemberontak Shan dan Chin. Bulan ini menyaksikan kerajaan mengemukakan perjanjian gencatan senjata dengan Pertubuhan Kemerdekaan Kachin, namun gagal.
Demokrasi Barat sebelum ini menggesa Myanmar agar menghentikan penentangan terhadap kumpulan pemberontak sebagai satu daripada syarat untuk mewujudkan hubungan positif di antara pro-ketenteraan dengan bekas-bekas jeneral. - dpa

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: